مدیریت نمایشی ابتکار کار دستش داد!
1397/11/02 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12251
کد خبر:
یادداشت

مدیریت نمایشی ابتکار کار دستش داد!

چندی پیش «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به میان مردم رفت و در یک اتوبوس عکسی کاملا مصنوعی گرفت و در زیر پست خود نوشت: «حس خوب کنار مردم بودن». نگاهی به این عکس و زبان بدن افرادی که در آن حضور دارد به خوبی دیده می شود که هیچ رابطه صمیمانه‌ای میان فرد مسئول و مردم دیده نمی شود و تنها یک فرد است که در حال لبخند زدن است وآن خانم ابتکار است و هیچ واکنش مثبتی از اطرافیان نمی گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد- مدیریت فانتزی و نمایش از جمله بلایای مدیریتی امروز است که سعی دارد با استفاده از تبلیغات کم و کاستی‌های خود را رفع کند. این سبک مدیریت به جای تمرکز بر عملکرد واقعی و بهره وری، بر نمایش (show) عملکرد متمرکز است. به عبارتی شاخص های ظاهری و در معرض دید عملکردی، از سوی مدیر به شدت مورد توجه قرار می گیرد و شاخص های واقعی عملکرد مورد غفلت واقع شده و رها می شود. این نوع مدیران صرفا به تزئین ویترین عملکرد مشغول می شوند در حالی که در درون سازمان، کارکنان و مشتریان اثری از بهبود مشاهده نمی کنند و چه بسا به دلیل رها شدگی سیستم معضلاتی از جمله آمار سازی، چاپلوسی و ثناگویی، متملق پروری، فساد اداری، باندبازی، و… به وقوع می پیوندد. مثال سایه زدن در ورزش های رزمی استعاره مناسبی برای سبک مدیریتی ویترینی می باشد.
درحالی که در کشور به مدیریت جهادی تاکید می شود اما متاسفانه بعضا نوع دیدگاه مقابل آن یعنی مدیریت ویترینی در حال گسترش است. تلاش بی وقفه در به کارگیری مؤثر و کنترل فعالیت های افراد، مبتنی بر مبارزه در تمام عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و.... با نیت الهی، جهت نیل به اهداف والای جامعه و رفع موانع موجود، «مدیریت جهادی» نام دارد. نوع مدیریتی که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر روی آن تاکید کرده‌اند اما دیده می شود که برخی از مسئولان میل به مدیریت ویترینی دارند.
البته شوهای مدیریتی این روزها خریداری هم ندارد و افکارعمومی بیش از پیش نسبت به چنین تصاویری واکنش منفی نشان می‌دهد. در مدیریت ویترینی دیده می شود که فرد مدیر به همراه یک عکاس و یا فیلمبردار همراه با دوربین عکاسی و فیلمبرداری در انظار عمومی که افراد به طور معمول در آن حضور دارند، حاضر می شود و پز مردمی بودن را می دهد! در همین رابطه، به وضوح در بسیاری از موارد مصنوعی بودن این روش مشخص است.
در همین رابطه، چندی پیش «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به میان مردم رفت و در یک اتوبوس عکسی کاملا مصنوعی گرفت و در زیر پست خود نوشت: «حس خوب کنار مردم بودن».
نگاهی به این عکس و زبان بدن افرادی که در آن حضور دارد به خوبی دیده می شود که هیچ رابطه صمیمانه‌ای میان فرد مسئول و مردم دیده نمی شود و تنها یک فرد است که در حال لبخند زدن است وآن خانم ابتکار است و هیچ واکنش مثبتی از اطرافیان نمی گیرد.
یکی از کاربران شبکه های اجتماعی درباره این عکس می گوید: «عجب عکسی! همه اخم کردند و غمگینند به جز یکی که داره می‌خنده و خوشحاله از اینکه بین مردم اومده و داره عکس می‌گیره. تصویری گویا از وضعیت ما (مردم) و آنها (مسئولان).»
جالب اینجاست که این واکنش عمومی به عکسی مصنوعی نشان می دهد که حتی چنین مدیریتی به نتایج معکوس می رسد. ابتکار سعی داشته که خود را نزدیک به مردم نشان دهد اما آنچه از این تصویر و واکنش مردمی پس از آن به وضوح دیده می شود، جدایی میان مردم و مسئولان است که سعی میکند با مدیریت نمایشی آنرا به هم متصل کند و آنقدر مصنوعی است که واکنش معکوس می یابد؛ موضوعی که بسیار آسیب زا و نگران کننده است.
درواقع اینکه مردم و مسئولان تا حدی جدا بیفتند که سعی کنند با نمایش و مدیریت ویترینی خود را به مردم نزدیک کنند یک آسیب جدی در این حوزه است. اما قطعا باید مسئولان از چنین عکس‌هایی درس بگیرند و به جای مدیریت نمایشی سعی در تعامل بیشتر با مردم و انجام امور نتیجه بخش داشته باشند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مدیریت نمایش، ابتکار، اتوبوس، طنین یاس
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا