تأثیر شگرف همکاری مردان در امور خانواده در سلامت روحی مادر/ زندگی مشترک، یک نوع شراکت است که باید خود را در همه ابعاد خانواده نشان دهد
1401/09/28 - 07:52
تاریخ و ساعت خبر:
143698
کد خبر:
یک استاد حوزه علمیه:

تأثیر شگرف همکاری مردان در امور خانواده در سلامت روحی مادر/ زندگی مشترک، یک نوع شراکت است که باید خود را در همه ابعاد خانواده نشان دهد

یک استاد حوزه علمیه گفت: همکاری مردان در امور خانواده تاثیر به سزایی در سلامت روحی مادر خانواده دارد. با مشارکت مردان، فرزندان نیز نوع همکاری کردن را می آموزند. این کمک رسانی تاثیر اخلاقی تربیتی داشته و انسجام و تعامل در امور منزل را به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از خوزستان، مرضیه خورشیدی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نقش همکاری مردان در امور خانواده اظهار کرد: بحث کمک مردان در امور خانواده امروزه یکی از مباحث جنجال برانگیز در خانواده های ایرانی است. چون هنوز فرهنگ جامعه ما نه کاملا سنتی است و نه کاملا مدرن. در صورتی که روایت های بسیار زیادی از اهل بیتمان داریم که نشان می دهد حتی پیشوایان ما پا به پای همسرانشان در کارهای خانه به همسرانشان کمک می کرده اند.
وی افزود: امام صادق(ع) فرموده اند که امام علی (ع) در نظافت خانه، پخت و پز، آسیاب کردن گندم و پخت نان به حضرت زهرا(س) کمک می کردند. این مشارکت از نگاه اسلام بسیار پسندیده است.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: همکاری در انجام کارهای خانه، یک هنر تقسیم وظایف است. زندگی مشترک، یک نوع شراکت است و این شراکت در همه ابعاد خانواده باید خود را نشان دهد. همیاری مردان باعث ایجاد حس خوب زندگی، نشانه وجه اشتراک و احساس خرسندی از داشتن یک همسر قوی و مقتدر است. در نتیجه صمیمیت در خانواده افزایش می یابد.

خورشیدی در خصوص راه های شناخت مردان عنوان کرد: مردان کل نگر هستند و خیلی از اموری که نیاز به رسیدگی دارند را نمی بینند. خانم ها باید کارهای منزل را برای آنها مشخص کنند.
وی توضیح داد: حفظ اقتدار مردان موضوع بسیار مهمی است. متاسفانه مردانی هستند که برای شکسته نشدن اقتدارشان، حاضر به همکاری در امور خانواده نیستند. زنها نیز باید به شیوه ای از مردان تقاضا داشته باشند که این اقتدار شکسته یا کم نشود. آنچه اهمیت دارد، استفاده از لحن پرسشی و خودداری از دستوری صحبت کردن است.
این استاد حوزه علمیه گفت: مردان به شدت حسابگر هستند یعنی به هدف، نتیجه، شروع و پایان کار بسیار دقت دارند. اگر به این نکته ظریف توجه کنیم، به راحتی می توانیم با کلامی سنجیده بر آنها اثرگذار باشیم.
خورشیدی گفت: باید کارهای خانه را در قالب پروژه برای آنها تعریف کنیم چون مردان عاشق پروژه اند که هم آغاز و هم پایان دارد اما کارهای خانه نه آغاز دارند و نه پایان. پس به جای آنکه با آنها به صورت کلی و حالت دستوری صحبت کنیم، درخواستمان را به صورت پرسشی مطرح کنیم. مثلا بگوییم ممکن است در شستن ظرفها یا پختن غذا به من کمک کنید؟ این نوع نگاه، نه تنها اقتدار مرد را نمی شکند، بلکه حالت دستوری ندارد و تحمیل کننده هم نیست. این خواهش و امکان باعث می شود که مردان علاوه بر انجام امور بیرون از خانه، به امورات داخل منزل هم رسیدگی کنند.
وی اظهار کرد: عواقب عدم همکاری مردان در خانه پیامدهای منفی بر زندگی زناشویی دارد. همسرانتان را برای همکاری در خانه ترغیب کنید اما انتظارتان از مرد معقول و منطقی باشد به گونه ای که وظایفش را گوشزد و مشخص کرده باشید.
این استاد حوزه افزود: برای رسیدگی به امور خانواده از سرزنش کردن خودداری کنید. قدردان کاری که مردتان انجام می دهد باشید و درخواستتان را شفاف بیان کنید. از کنایه زدن پرهیز کنید. برای کاری که می خواهد انجام دهد تعادل را حفظ کنید. در بین کار یا انتهای آن غر نزنید و به اندازه انجام کار تقدیر کنید و سخت نگیرید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خوزستان، همدلی، خانواده، سلامت روانی، سلامت روانی مادر ، مشارکت در کارهای خانه
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا