زنانی بی سپر در برابر نگاه غیرمنصفانه جامعه/ بیشتر زنان سرپرست خانوار یزد 30 تا 40 ساله هستند
1401/10/10 - 10:36
تاریخ و ساعت خبر:
143971
کد خبر:

زنانی بی سپر در برابر نگاه غیرمنصفانه جامعه/ بیشتر زنان سرپرست خانوار یزد 30 تا 40 ساله هستند

یک روانشناس و فعال حوزه زن و خانواد با بیان اینکه در خانواده های تک سرپرست حمایت های درک شده از سوی خانواده و اجتماع مانند سپری در برابر رویدادهای استرس زا، اثر مثبت و مستقیم بر کیفیت زندگی دارد، گفت: عمده زنان سرپرست خانوار به ویژه زنان فاقد همسر، با مشکل تنهایی، انزوا، طردشدگی و عدم درک از سوی دیگران مواجه هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - یزد: فتاحی، کارشناس ارشد روانشناسی و فعال در زمینه خانواده گفت: سازمان بین المللی کار، زنان سرپرست خانوار را شامل خانواده هایی می داند که مردان بالغ در آن به دلیل طلاق، جدایی، مهاجرت، عدم ازدواج یا بیوه گی حضور ندارند و یا در صورت حضور، مانند مردان معتاد، بیکار، زندانی، متواری یا از کارافتاده و سهمی در درآمدهای خانواده ندارند.
مشکلات بی‌سرپرستی زنان نیز می‌تواند باعث ایجاد انواع اختلالات روانی و رفتاری در آن‌ها از جمله اختلالاتی مانند پرخاشگری و ناسازگاری با محیط، خانواده و فرزندان، بزهکاری، اعتیاد و افسردگی و سرانجام ناتوانی آن‌ها در اداره زندگی شود.
مجموعه عوامل اجتماعی و اقتصادی سلامت روانی این زنان را تحت تاثیر قرار می ­دهد و باعث می شود که بیشتر آن­ها خلق افسرده داشته باشند؛این خلق افسرده میل به انزوا و کناره­ گیری از دیگران را در این زنان ترغیب می­ کند و در نتیجه در یک چرخه معیوب، افسردگی آن­ها تشدید می­ شود.
در خانواده های تک سرپرست حمایت های درک شده از سوی خانواده و اجتماع مانند سپری در برابر رویدادهای استرس زا، اثر مثبت و مستقیم بر کیفیت زندگی دارد. عمده زنان سرپرست خانوار به ویژه زنان فاقد همسر، با مشکل تنهایی، انزوا، طردشدگی و عدم درک از سوی دیگران مواجه هستند.
ارتباط مثبتی بین حمایت اجتماعی و سبک مقابله ای با کیفیت زندگی وجود دارد. نقش مداخلات آموزشی در استفاده از شیوه زندگی سالم، سبک های مقابله ای موثر و کسب مهارت های ضروری در افراد مختلف خصوصاً زنان سرپرست خانواده که بسیار آسیب پذیر هستند، نباید نادیده گرفته شود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، سبک زندگی، زندگی سالم، نگاه اجتماعی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا