توفان زنان غزه در طوفان الاقصی/ کابوس اسرائیل با فرماندهی زنان مقاومت در جنگ نرم تعبیر می شود
1403/06/26 - 11:03
تاریخ و ساعت خبر:
197671
کد خبر:
بررسی رسالت زنان غزه در جبهه مقاومت

توفان زنان غزه در طوفان الاقصی/ کابوس اسرائیل با فرماندهی زنان مقاومت در جنگ نرم تعبیر می شود

"غزه" را می توان کانونی ترین صحنه نمود و بروز حمایت از حماسه سازان و حماسه سازی زنان در جبهه مقاومت دانست. خط مقدم جبهه مقاومت در باریکه غزه با وجود مادرانی ایثارگر و مجاهد از خانه ها و کوچه پس کوچه های شهرک های فلسطینی نشین آغاز می شود؛ آنجاکه سربازان و فرمانده هان گردان های مقاومت تربیت می شوند!.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - در آستانه سالروز عملیات غرورآفرین "طوفان الاقصی" هستیم. عملیاتی که از آن می توان تحت عنوان بزرگترین و طولانی ترین عملیات های گروه های مقاومت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست نام برد. عملیاتی که هیمنه رژیم صهیونیستی را با شکستی حیثتی از ابعاد گوناگون نظامی و اطلاعاتی، نابود کرد.
طوفان الاقصی، هر چند 350 روز پیش رقم خورد اما طول و عرض این عملیات بزرگ، پهنه تاریخ مبارزات علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی را از آن خود کرده است تا جایی که می توان « تاریخ مقاومت مردم فلسطین و مبارزات آنها علیه متجاوزان و غاصب گران صهیونیست را به بعد و قبل از عملیات الاقصی تقسیم کرد.»
نکته قابل توجه و تأمل در این تاریخ سازی با محوریت ایثار، مقاومت و شهادت، نقش آفرینی حماسی زنان مسلمان غزه است. زنانی که گاهی در قامت دختران ، گاهی در مقام مادران و زمانی به عنوان همسران رزمندگان جبهه مقاومت قد افراشته و از خود حماسه هایی آفریدند که تاریخ در برابر آنها سر تعظیم فرود می آورد.
"غزه" را می توان کانونی ترین صحنه نمود و بروز حمایت از حماسه سازان و حماسه سازی زنان در جبهه مقاومت دانست. خط مقدم جبهه مقاومت در باریکه غزه با وجود مادرانی ایثارگر و مجاهد از خانه ها و کوچه پس کوچه های شهرک های فلسطینی نشین آغاز می شود؛ آنجاکه سربازان و فرمانده هان گردان های مقاومت تربیت می شوند! .

فیلم بالا پیام بانویی فلسطینی از خان یونس: ما اینجا می‌مانیم و مقاومت می‌کنیم حتی اگر از زمین و هوا و ریا مورد حمله قرار بگیریم.
هنر و ادبیات مقاومت فلسطینی با هنرمندان و نویسندگان زن غزه شکوفا شد
متیرا خسروبیک روزنامه نگار و کارشناس ارشد ادبیات پایداری معقتد است: زنان غزه در هر کسوتی که هستند از پزشک و پرستار تا معلم و کارمند، در نقش مادری و همسری خانه ها را به دانشگاه ایثار و مقاومت تبدیل کرده اند! دانشگاهی که در آن ارزش های ملی و مذهبی در بالا ترین درجه تأثیرگذاری از طریق والدین به فرزندان انتقال می یابد. سرودها و دکلمه های زیبای کودکان در وصف وطن، رجز های مادران غزه و فریادهای دختران بی باک و شجاع این دیار بر سر دشمنان، قرائت آیات قرآن کریم در ویرانه های خانه ها و برگزاری مراسمات مذهبی به صورت جمعی و عدم ترس از تانک ها و پهبادهای دشمن، همگی از دامن مادرانی اتفاق می افتد که مقاومت را تا حد شهادت در راه اسلام و حب به وطن برای خود و فرزندان شان تعریف کرده اند .
وی در ادامه با اشاره به وجود بانوان نخبه فلسطینی و غزه ای از حقوقدان گرفته تا خبرنگار از نقاش گرفته تا نویسنده از شاعر تا کنشگر فضای مجازی و فعالیت های آنها در رسانیدن پیام مردم آن دیار که « ایستادگی در برابر دشمن و دفاع از خاک وطن و مخابره آن به تمام دنیا است» گفت: بخش مهمی از دیده شدن چهره واقعی رژیم صهیونیستی و جنایات بشری آن در غزه، بیداری ملت های جهان علیه این رژیم کودک کش، حمایت های مردمی از فلسطین و مقاومت، برگرفته و متأثر از فعالیت و آثار این بانوان است. بانوانی که برخی از آنها در جریان نسل کشی و جنایات بشری رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

این کارشناس ادبیات پایداری با اشاره به فعالیت برخی از وکلا، هنرمندان، شعرا و نویسندگان زن فلسطینی که آثار زیادی در حوزه مقاومت و پایداری و ادبیات مقاومت خلق کرده اند، تأکید کرد: این بانوان نه تنها ادبیات مقاومت را شکوفا کردند بلکه جهانی را علیه ظلم و ستم رژیم صهیونیستی شورانیده و با حکایت عشق به وطن و نمایش ویرانگری صهیونیست، حیثیت دروغین او را برملا و هیبت پوشالیش را به سخره گرفتند.
خسروبیک از بین این بانوان نخبه به سه تن که در حملات رژیم صهیونیستی بعد از عملیات الاقصی به شهادت رسیده اند اشاره کرد و افزود: برای مثال می توان به "هبه زقوت "نقاشی است که لحظه‌هایش را با درختان وطنش و هوا و مکان‌های گرم و صمیمی آن شرح می‌داد تا وطنش در لحظه شهادت او را در آغوش بگیرد. او در نوار غزه به دنیا آمد و در جریان بمباران نوار غزه به همراه پسرش به شهادت رسید. "هبه ابونداء، " شاعری است که در یکی از شعرهایش آورده است «هرگز فراموش نمی‌شود سخنانی که در آن‌ها درد اسارت در بزرگترین زندان روباز جهان نمایان و آشکار است»

و "ایناس السقا " شاعری که گفته بود - غزه جدیدی در بهشت وجود دارد- و چند روز قبل از شهادتش در صفحه فیس بوک خود نوشت: «اگر ما مردیم، بدان که راضی و ثابت قدمیم و به همه خبر بده که صاحب حقیم.» او همچنین گفت: «در بهشت، غزه جدیدی بدون محاصره در انتظار ماست. اکنون این بهشت در حال شکل گیری است.» اشاره کرد.
خبرنگاران زن غزه، روایتگرانی در دل خط مقدم جبهه
این روزنامه نگار حوزه زن و خانواده در بخشی از صحبت هایش به تأکید بر اینکه خبرنگاران زن غزه را بتوان از معدود خبرنگاران زنی دانست که تجربه گزارش از خط مقدم جنگ را در کشور خود دارند در حالیکه مانند یک سرباز نمی دانند لحظاتی دیگر زنده هستند یا نه ! گفت: سخنان"اسرا البحیصی" خبرنگار زن اهل غزه در دیدار جمعی از زنان و دختران با رهبر انقلاب مؤید این نکته است.

وی با اشاره به بخش هایی از صحبت های البحیصی گفت: این خبرنگار زن در چند دقیقه غزه نامه ای را سرود و گزارش داد که مخاطب جنایات صهیون و آخر کار او را خواند، آنجا که خطاب به مردم ایران گفت: « درود بر شما، در حالی به شما درود می‌فرستم که ما روزانه کشته می‌شویم، درود می‌فرستم به شما در حالی که هرلحظه ممکن است من نیز شهید شوم. شاید هنگامی که این ویدئو به دست شما برسد من شهید شده باشم و دیگر در این دنیا نباشم، این جملات من بماند به یادگار.» یا آنجا که با اشاره به ویرانه های پشت سرش با قدرت ایمان بیان کرد: « ما همگی مقاوم هستیم، کودک مقاوم است که در این سرزمین ماند و مهاجرت نکرد، خبرنگار یک مقاوم است زیرا در اینجا ماند و میکروفون به دست گرفت و جلوی دوربین به کار خود ادامه داد و این سرزمین را رها نکردند، پزشک نیز یک مقاوم است زیرا ماند و در اتاق‌های عمل، زخمهای این ملت را بست و درمان کرد و از این سرزمین مهاجرت نکرد علی‌رغم اینکه در بعضی وقتها مجبور بود قلب کودک خود را بشکافد و عمل کند، قلبی که بعدها از تپش افتاد، او کودک خود را به خاک سپرد و بازگشت تا با کار خود به مقاومت ادامه دهد.»
این کارشناس ادبیات پایداری، مخابره شهادت خبرنگاران به ویژه شهادت خبرنگاران زن را خطرناک ترین خبر برای حیثت ارتش رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد : مخابره شهادت خبرنگاران زن چون " آلاء الهمص "، "حنان عیاد"، "علا عطا الله، "نرمین قواس"، "حنین القشطان"، "آیات خضروه "، أمل زهد"، "ایمان العقیلی"، " سلمی مخیمر"، "دعا شرف"، " سلام میمه" "شیماء الجزار"، "علاء الدحدوح" ...خود به ذات مخابره میزان شجاعت، غیرت، مقاومت و حماسه آفرینی زن غزه ای به همه جهان است و از منظری دیگر مهر تأییدی است بر این نکته که رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، تابلویی دهشناک از نقض تمامی حقوق بین المللی و حقوق انسانی را ترسیم کرده است، تابلویی خونین که در آن کودکان، زنان، سالمندان، معلولان، آوارگان و غیرنظامیان حتی کادر درمان و خبرنگاران به خاک و خون کشیده می شوند.
مقاومت تا نابودی اسرائیل؛ پیام مخابره شده زنان غزه برای جهانیان
اما نکته ای که شاید کمتر در رسانه ها و در تحلیل های به آن توجه شده است، پیام مقاومت و حماسه آفرینی زن غزه در برابر این میزان خشونت جنگی، فشارهای روانی و روحی است. پیامی که نه تنها در جغرافیای فلسطین بلکه در جهان اسلام و جهان غرب شنیده شده است و آن پیام این است « مقاومت نابود شدنی نیست. چرا که ریشه در تار و پود خانواده خصوصا زنان دارد.»
امیرحمزه نژاد خبرنگار و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه فرهنگ مقاومت هر روز در بستر مقابله با دشمنان که در صدر آن آمریکا و اسرائیل قرار دارند متعالی تر و رشد یافته تر می شود، افزود: زنان در این عرصه به عنوان یک نقطه ثقل نمود جالبی پیدا کرده اند.


فیلم بالا ، اولین جمله آزاده فلسطینی بعد از آزادی: "ما با مقاومت سربلند می‌شویم"
وی ادامه داد: صبوری و متانت در زنان فلسطینی خصوصا مردم غزه بسیار پررنگ است چرا که با وجود ماه ها بمباران غزه که بیش از بمباران اتمی هیروشیما برآورد شده است، زنان فلسطینی نه تنها لب به شکایت از حماس و تکفیر خودی ها نگشودند بلکه همواره در سطح بالایی از رزمندگان مقاومت حمایت کرده اند.
این خبرنگار حوزه بین الملل اظهارداشت: با این وجود است که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی گفته می شود «حماس نابود شدنی نیست» و در میدان نیز این موضوع بروز و ظهور قابل تاملی یافته است؛ درحالی که عده و تجهیزات به نفع دشمن است.
این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره وضعیت بد روحی شهرک نشینان صهیونیست، گفت: اینجا یک موضوع بسیار درخشان است! مقاومت در غزه فقط در گردان های حماس خلاصه نمی شود بلکه در تار و پود وجودی مردم و خانواده های غزه در هم تنیده و استوار است. قطعا زنان به عنوان جنس ظریف اما مستحکم و استوار یک پایه اساسی این مقاومت هستند؛ مقاومتی که هر روز صحنه های آن تراژیک و انسان شکن تر می شود اما از بعد دیگر قهرمانانه تر نمود می یابد.
حمزه نژاد در ادامه به پیام مقاومت زنان غزه به جهان اشاره کرد و گفت : « پیام این است که مقاومت نابود شدنی نیست. چرا که ریشه در تار و پود خانواده خصوصا زنان دارد. زنان در خانواده ریشه و لنگرگاه فرهنگی و عاطفی هستند و از همین منظر وقتی جریانی تا این سطح ریشه دار و عمیق باشد قطعا به هیچ عنوان نه تنها نابودشدنی نیست بلکه همواره با زایش های مختلف در نسل ‌های آینده مقاومت نیز بارور شده و انتقال می یابد.»
وی این موضوع را از لحاظ عمق استراتژیک معنوی و ایدئولوژیک بسیار مهم و حیاتی است دانست و افزود: فلسطینیان سال ها بدون هیچ گونه تجهیزات و منابع خاصی در برابر رژیم تا بن دندان مسلح که غرب و آمریکا حامی آنان است مقاومت کرده اند.
این خبرنگار فعال در حوزه بین الملل با طرح این سوال که چرا این مقاومت هنوز ادامه دارد و نابود نشده است؟ گفت: این امر به خاطر عمق راهبردی معنوی مقاومت است. زنان و اعتقاداتشان در خانواده‌ها این عمق راهبردی را می سازند و همین انگیزه و توان معنوی و اعتقادی سبب شده تا هر چه زیادتر طرف مقابل احساس خطر کند.
این تحلیل گر مسائل سیاسی بیان کرد: یک نگاه مقایسه ای در خصوص هر دو جوامع شهرک نشینان صهیونیست و مردم غزه که زیر بمباران شدید هستند، بیندازیم این تفاوت ریشه ای را می بینیم. شهرک نشینان شمال سرزمین های اشغالی از ترس حزب الله لبنان آواره شده اند اما از سوی دیگر یک انسجام و چسبندگی شدید اعتقادی را در مردم غزه شاهد هستیم که این موضوع در حال انتقال به کرانه باختری و حتی کشورهای همجواری مثل اردن و مصر است که با وجود حکومت های سرسپرده به غرب مردم آن بیدار هستند.
حلقه های قرآنی زنان غزه و وعده صادق خداوند در پیروزی صابرین
با وجود جنگ و آوارگی در نوار غزه، مادران و زنان فلسطینی به شکلی پرشور و گسترده در حلقه‌های حفظ و تلاوت قرآن کریم در نوار غزه حضور دارند و درد فقدان همسران، فرزندان و اعضای خانواده را با انس با قرآن تسکین می‌دهند. این گزارش خبرگزاری شهاب از انس با قرآن کریم در اردوگاه های غزه است! تمرین تلاوت و حفظ قرآن توسط کودکان غزه ای در خرابه های خانه هایی که در آن یک سال پیش زندگی جریان داشت، امید به زندگی، آزادی و پیروزی را در دل های آنها زنده نگه داشت است. ایمان به خدا و وعده های صادق او خود به تنهایی امداد غیبی است که خدا بر قلب های غزه نازل کرده است.
هدی پناهی مقدم طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم و محقق قرآن پژوه در گفت وگو با خبرنگار زنان نیوز با اشاره به اینکه اساسا زنان در طول تاریخ، نقش اساسی در تحکیم باورهای اعتقادی در خانواده و جامعه داشته اند، تأکید کرد: تأثیری که زن بر فکر و اعتقاد اعضای خانواده دارد، غیر قابل انکار است .

فیلم بالا محافل زنانه انس با قرآن کریم در غزه را نشان می دهد

وی ادامه با استناد به آیه 30 سوره مبارکه فصلت « «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقـموا تتنزل علیهم الملـئکة الاتخافوا و لاتحزنوا و ابشروا بالجنة التی کنتم توعدون.» ؛ «در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند (و می‌گویند) هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید.» تصریح کرد: زنان غزه با ایمان راسخی که به وعده های قرآنی دارند، مقاومت و ایثار می کنند و شهادت برای آنها چنان ملموس است که نه تنها از آن پرهیز ندارند بلکه مشتاقانه به سمت این فضیلت الهی می روند .
این طلبه حوزه علمیه قم در ادامه "خون شهید" را یکی دیگر از رموز اسقامت و باور مردمان غزه دانست و افزود : خون شهید اثر خاصی بر افکار جامعه،بیداری ملت و پویایی ایمان دارد که چیز دیگری تأثیر شبیه آن را نخواهد داشت.
پناهی مقدم با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می فرماید که برای صابرین اجر و مزد خاصی در نظر می گیرد، اظهارداشت: این صبر و این سواد قرآنی، اعتقاد مردم غزه را به اعتقاد محکمی تبدیل کرده است لذا با این ایمان قوی است که بر سختی ها و اهدا جان عزیزان صبر جمیل می کنند در حالیکه قلبی شفاف،شیشهای و از جنس الماس محکم و چون کوه ایستاده دارند .
وی با اشاره به اینکه اگر جه این سختی ها، جنایات جنگی و از دست دادن خانه و عزیزان، جگر زنان و مادران غزه را خون کرده است اما با ایمان به تحقق وعده های الهی با کمترین تعلق خاطر به دنیا و ظواهر دنیایی مقاومت، ایثار و شهادت در راه خدا را برای خود و فرزندان شان تا پیروزی نهایی امت اسلام سرلوحه عمل و رفتار خود و تربیت فرزندان شان می کنند .
این بانوی پژوهشگر قرآنی با تأکید بر اینکه بانوان غزه به عنوان بانوانی حاضر در قلب مقاومت اسلامی طی یک سال ها مبارزه و استقامت در برابر دشمن غاصب از خود عجز، لابه، بی صبری و بی تاب نشان نداده اند، افزود: بانوان مبارز فلسطین و غزه همیشه در این استقامت که مصداق جمله « ما رأیت الا جمیلا» است ، در رجز خوانی ها شهدای خود را با شهدای کربلا مقایسه کرده و صبری ایثارگرانه پیشه می کنند و ثمرات این نوع صبر در رفتار و عملکردشان مشخص است .
حفظ روحیه کودکان غزه، مقاومتی متفاوت از جسن مادرانه می طلبد
قطعا جنگ آسیب های زیادی برای کودکان دارد ، آن هم جنگی با بیشترین و تلخ ترین جنایات جنگی که از سوی دشمنی تا بن دندان مسلح در برابر ملتی مظلوم و محروم از مسکن، آّب، غذا و پوشاک صورت گرفته است! نوزادانی که گرد یتیمی را بر چهره دارند در حالیکه از مادری شهید به دنیا می آیند ، خردسالانی که در آغوش مادر جان دادن او را می بینند و از سیر خرمن ها خاک مجروح بیرون کشیده می شوند و نوجوانانی که با دست ویرانه ها را برای پیدا کردن والدین زیر و رو می کنند و برادری که شهادتین برای خواهرمی خواند قطعا تا سال های سال روحی شکننده و نیازمند به دستی حمایت گر مادرانه دارد .... اینجا باز هم مادران و زنان غزه باید استقامت و شجاعت را به گونه ای دیگر معنا بخشند و نشاط را به جامعه تزریق کنند.. دیری نخواهد پایید که این بخش از تکلیف زنانه غزه نمود و ظهور بیشتری یابد .
زهرا صفیه مرادی روانشناس در گفت وگو خبرنگار ما با اشاره به آخرین امار شهدای غزه در 25 شهریور ماه گفت : تا کنون ۴۱ هزار و ۸۴ نفر به شهادت رسیده‌اند که طبق آمار بیش از 73 رصد از آنها را کودکان و زنان تشکیل می دهند و این خود به تنهایی می تواند بیانگر میزان آسیب های روحی به کودکانی باشد که از پدر یا مادر یا هر دو یتیم شده اند.
وی با اشاره به اینکه می توان گفت باریکه غزه دچار "تخریب روانی کامل" شده است، افزود: قطعا چند نسل تحت تأثیر شرایط سخت جنگی و روانی قرار خواهند گرفت و رسیدگی و پیشگیری از شدت این مسئله وظیفه همه کسانی است که انسانیت در وجودشان زنده است.
فیلم بالا رجزخوانی کودک فلسطینی را نشان می دهد
این روانشناس در پایان با تأکید براینکه کودکان غزه ، کودکی نمی کنند و به سرعت به سمت بزرگسالی می روند گفت: آنها با جثه های کوچک و صدای کودکانه، حرف هایی قهرمانان و پهلوانانه می زنند و دشمن را خرد و کوجک و مقاومت را عنصری مطمئن و پیروزی را نزدیک می بینند و این رویکرد کودکان غزه ای برگرفته از روح و روانی است که ترس در آن جایی ندارد! چیزی که تنها ناشی از نحوه تربیت خانوادگی آنها می باشد.
روانشناس بر لزوم توجه کادر درمانی و مسئولان حوزه سلامت غزه به مسئله روانی و روحی کودکانِ یتیم و آواره و زنان بی سرپرست یا مادرانِ فرزند از دست داده ، تأکید فروانی دارند و ما در رسانه های شاهد ایجاد فضاهایی برای بازی یا روحیه بخشی به بازماندگان جنگ غزه هستیم که باز هم زنان مسئولیت این مراکز را برعهده دارند چرا که زن به عنوان پرستار چه پرستار چسم و چه پرستار روح قطعا با موفق تر عمل خواهد کرد و این دست فعالیت ها بسیار مهم و تأثیرگذار است.
مادر پرستارانی که خود نیاز به دلجویی و پرستاری دارند

زهرا مهرگان کارشناس ارشد روانشناسی در زمینه نقش مادران و زنان در پیشگیری از بروز و شدت علائم آسیب های روانی کودکان در غزه ، به خبرنگار ما گفت : مادران جنگ زده غزه پس از این باید محیط امنی برای کودکان خود فراهم و از آنها حمایت کنند . درباره تجربه های تروماتیک (تجربه‌ ای که برای کودک، به صورت عاطفی دردناک یا رنج‌­آور باشد و باعث شود که اثرات بلندمدت روانی و جسمانی بر او باقی بگذارد.) با آنها صحبت کنند و آنها را تشویق کنند تا احساسات و تجربیات خود را بازگو کنند.
وی با تـأکید بر لزوم حمایت های روانی و اجتماعی کودکان، افزود: مادران غزه باید کنار کودکان خود باشند و آنها را در تحمل استرس ها و مشکلات روز مره یاری کنند . بازی درمانی ، نقاشی تکنیک های آرامش می تواند بسیار مؤثر باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: بیان عشق ، حمایت و پذیرش اهمیت بسیار بالایی دارد اما این سوال باقی می ماند : « مادر و پدری که خود دچار PTSP (اختلال استرس پس از حادثه) شده اند و نیازمند درمان جدی هستند چگونه می توانند از کودک آسیب دیده خود حمایت کنند.»
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جبهه مقاومت، زنان جبهه مقاومت، زنان در غزه، نقش زنان در جبهه مقاومت، زنان ، ایثار و شهادت ، حریم رسالت
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا