رشد ۲۰ درصدی اهدای خون در کشور/برخورداری مناطق محروم از تجهیزات آزمایش خون
1403/06/25 - 12:32
تاریخ و ساعت خبر:
197923
کد خبر:
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران:

رشد ۲۰ درصدی اهدای خون در کشور/برخورداری مناطق محروم از تجهیزات آزمایش خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اهدای خون در کشور ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: تمام امکاناتی که در تهران به منظور انجام آزمایش‌های خون فراهم کردیم در استان‌های محروم و کم برخوردار کشور مانند سیستان بلوچستان و ایلام هم وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - به نقل از روابط سازمان انتقال خون ایران؛ دکتر مصطفی جمالی در همایش «آیین گرامیداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان انتقال خون ایران» که امروز، ۲۴ شهریور برگزار شد، اظهار کرد: اهداکنندگان خون مستمر می‌توانند طی مدتی که قادر به اهدای خون هستند، جان صدها نفر را نجات دهند و هر خیر با کمک به ساخت یک مرکز اهدای خون هزاران نفر را از مرگ و بیماری نجات می دهد.
وی با تقدیر از سازمانهای مردم نهاد و ارگانها و سازمانهای همسو و همکار مانند بسیج و هلال احمر گفت: تفاهم نامه هایی که با این سازمانها منعقد کرده ایم به زودی منجر به گسترش هرچه بیشتر فرهنگ اهدای خون و به عرصه آوردن بانوان و جوانان خواهد شد.
جمالی دست یابی سازمان انتقال خون ایران را به مقام برتر منطقه طبق سند چشم انداز و حتی یک سال پیش از آن دانست و به انجام این امر مهم حتی قبل از زمان تعیین شده مباهات کرد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون اهداکنندگان را سردار و کارکنان سازمان را سربازان گمنام نظام سلامت خواند و افزود: سازمان انتقال خون طی ۳ سال اخیر با وجود تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها به دستاوردهای فراوانی دست‌ یافته‌ است
وی با مروری بر وقایع و دستاوردهای سازمان انتقال خون طی دهه های اخیر، تدوین اساس‌نامه سازمان در سال ۶۹ و اهدای خون صد درصد داوطلبانه و انجام تست‌هایی مانند هپاتیت را از نقاط عطف سازمان انتقال خون دانست و گفت: هم اکنون ذخایر خون به بیش از ۸ روز رسیده و تمامی نیازهای بیمارستانی به خون و فرآورده‌های خونی تامین می شود.
جمالی با اشاره به اهمیت وجود ذخایر خصوصا در گروه خونی O منفی گفت: به طور مثال توانستیم در حادثه تروریستی کرمان، با تامین این گروه خونی نیاز تمام مجروحان حادثه را تامین کنیم.
وی تاکید کرد: اگر آمبولانس‌ها یا بالگردهای امداد و نجات به خون مجهز باشند و تزریق خون در محل حادثه انجام شود، می‌توان از میزان تلفات و مرگ ‌ومیر جلوگیری کرد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به افزایش میزان استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار از حدود ۲۵ به ۶۰ درصد و احتمال افزایش آن تا ۷۰ درصد تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: درنظر داریم که این میزان را تا پایان سال آینده به ۱۰۰ درصد برسانیم. دکتر جمالی با اشاره به انجام غربالگری آنتی‌بادی بر روی خونهای اهدایی آن را خصوصا برای نوزادان حیاتی دانست.
جمالی با بیان اینکه عدالت را در کانون توجه قرار داده‌ایم، گفت: تمام امکاناتی که به منظور انجام آزمایش‌های خون در استان تهران فراهم کرده‌ایم در استان‌های محروم و کم برخوردار کشور مانند سیستان بلوچستان و ایلام هم وجود دارد.
وی به ساخت پروژه های احداث شده و در دست احداث در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: ساخت مراکز پشتیبان برای شهرهای پر جمعیت، توسعه مراکز انتقال خون در استانها و تجهیز مراکز کل کشور به تجهیزات تخصصی انتقال خون از دستاوردهای سالهای اخیر است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شود، افزود: هم اکنون دانش و تکنولوژی سانتریفیوژ یخچالدار در شرکتهای ایرانی وجود دارد و ما با توجه به این موضوع از محصولات این شرکت استفاده می کنیم. انضباط مالی و درآمد زایی ناشی از تولید پلاسما، به عرصه آوردن خیرین و استفاده از ظرفیت آنها و همکاری های بین بخشی از دیگر دستاوردهای مورد اشاره وی بود.
دکتر جمالی تاکید کرد: افزایش ذخایر استراتژیک به مدت ۶ ماه، طراحی نرم‌افزارهای تخصصی سازمان انتقال خون برای رصد فرایند از زمان اهدا تا تزریق، افزایش تولید و برنامه توسعه بانک HLA طبق برنامه هفتم توسعه از دیگر دستاوردهای این سازمان بوده است.
پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم اظهار داشت : سه میلیون داوطلب جمعیت هلال احمر در کشور داریم که در بحث اهدای خون نیز فعال هستند.
وی با اشاره به اهمیت اهدای خون داوطلبانه ، افزود: تامین نیاز ضروری بیماران به خون می تواند از مرگ و میر سالانه بکاهد و این جمعیت همکاری خوبی با سازمان انتقال خون ایران دارد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اهد خون، رشد اهدای خون کشور، تجهیزات آزمایش خون، مناطق محروم کشور ،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا