۲۸ مجموعه مردمی حوزه حیات جنین در کشور فعال است
1403/06/27 - 20:58
تاریخ و ساعت خبر:
198059
کد خبر:

۲۸ مجموعه مردمی حوزه حیات جنین در کشور فعال است

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران بزرگ گفت: مجموعه‌های مردمی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و تاکنون ۲۸ مجموعه مردمی در حوزه حیات جنین در کشور شناسایی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - حجت الاسلام محمدجواد زهرایی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی مجموعه‌ های مردمی فعال حیات، یکی از سیاست های تبلیغات اسلامی را تقویت و اثربخش کردن فعالیت جریان های مردمی عنوان کرد و اظهار داشت: در حوزه حاکمیتی موظف هستیم زمینه سازی کنیم که جریان های مردمی فعالیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه از یک سال و نیم پیش در کنار یکی از مجموعه های مردمی به نام حاما قرار گرفتیم، افزود: مجموعه های مردمی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و تاکنون ۲۸ مجموعه مردمی در حوزه حیات جنین در کشور شناسایی شده است.
نشست هم اندیشی مجموعه‌ های مردمی فعال حیات در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد و کارشناسان با پخش مستند لابیرنت (هزار توی آفرینش) به بررسی دلایل سقط جنین پرداختند.
در این مستند که به موضوع سقط عمدی و کیفری پرداخته می شود کارشناسان عنوان کردند که پژوهشی در این موضوع قابل استناد است که موارد سقط عمدی جنین در بستر خانواده‌ها اتفاق می افتد. همچنین اعلام کردند که نیم میلیون سقط در سال ، یعنی روزانه حدود ۱۴۰۰ جنین در کشور انجام می‌شود.
در این مستند کارشناسان، مشکلات اقتصادی را به عنوان دلیل اصلی سقط عنوان کردند. همچنین تنهایی مادر در دوران بارداری ، یکی از دلایل سقط عنوان شد؛ اینکه مادر در دوران بارداری احساس تنهایی دارد و حس تنهایی جرقه اولیه سقط را در او ایجاد می‌کند.
در این مستند، برخی کارشناسان از دست دادن موقعیت های اجتماعی با فرزندآوری را به عنوان یکی از دلایل سقط عنوان و تاکید کردند که شواهد بیولوژیک و آموزه های دینی نشان می دهد که جنین از ابتدا شواهد انسانی را دارد.
شجاعی نماینده تهیه کننده مستند لابیرنت (هزار توی آفرینش) اظهار داشت: موضوع فرهنگی در سقط مهمترین عاملی است که باید برای مقابله با این پدیده فرهنگ‌سازی شود.
وی تأکید کرد: راه های متعددی برای سقط وجود دارد و تنها با کار فرهنگی می توان از سقط پیش‌گیری کرد.
عبدالحمیدی کارگردان مستند لابیرنت نیز در سخنانی گفت: با توجه به فضای موجود، انرژی زیادی صرف شد تا ارتباط بین تیم تولید مستند و کارشناسان برقرار شود.
سقط جنین ماهانه به اندازه یک جنگ قربانی می‌گیرد
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم ماجرای سقط جنین را با جنگ غزه مقایسه کنیم باید بدانیم هر یک ماه یکبار معادل تعداد شهدای جنگ غزه، سقط جنین در کشور رخ می‌دهد.
فاطمه محمدبیگی با بیان اینکه اگر بخواهیم ماجرای سقط جنین را با جنگ غزه مقایسه کنیم باید بدانیم هر یک ماه یکبار معادل تعداد شهدای جنگ غزه، سقط جنین در کشور رخ می‌دهد، افزود: برخی جریان‌ها در جهان و ایران تلاش دارند به جای قتل جنین بگویند ختم بارداری و این ادبیات را وارد گفتمان پزشکی کنند تا از سقط جنین قبح زدایی کنند همچنان که در کتاب‌های آمریکا به جای کلمه مادر از کلمه زائو استفاده می‌شود تا مقوله مادری کمرنگ شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: سقط جنین یک گناه است و وقتی این حرام شرعی صورت می‌گیرد درواقع یک گناه اجتماعی صورت گرفته است.
وی این آمار را مطرح کرد که ۸۰ درصد سقط‌ها توسط خود خانواده‌ها یا در منزل و به وسیله داروهای شیمیایی انجام می‌شود و ۲۰ درصد آن در حوزه سلامت رخ می‌دهد.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل سقط جنین، صندوق ذخیره حیات انسانی در کشور ما در حال ورشکسته شدن است.
وی تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون بهداشت و فراکسیون زنان، پذیرای پیشنهادات همه فعالان حوزه جمعیت خواهیم بود.
مرگ ۸ درصد مادران جهان بر اثر سقط جنین
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه مرگ ۸ درصد مادران جهان در پی سقط جنین رخ می‌دهد، اظهار داشت: آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد سالانه ۷۳ میلیون سقط عمدی جنین در دنیا انجام می‌شود و روزانه حدود ۲۰۰ هزار قتل جنین در جهان انجام می‌شود که البته این آماری است که کشورها در وبگاه سازمان جهانی بهداشت منتشر می‌کنند بنابراین آمار واقعی بالاتر از این میزان خواهد بود.
صابر جباری افزود: در کشور ما بیشترین دلایل سقط به ترتیب شامل نخواستن فرزند بیشتر، مشکلات اقتصادی و بدموقع بودن بارداری بوده است که عمده سقط جنین ناشی از شعارهای تنظیم خانواده و سعار یک یا دو بچه کافیست بوده است.
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: داروی شیمیایی عمده روش سقط جنین بوده و داروی گیاهی، کورتاژ و دستکاری مکانیکی از دیگر روش‌های سقط بوده است.
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامات مختلفی در قانون جوانی جمعیت انجام شده است و وزارت بهداشت تکالیفی در این زمینه دارد که از جمله آن فرهنگ سازی در خصوص تبیین حرمت سقط عمدی جنین حتی زیر ۴ ماه ، اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط، تشکیل کارگروه پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین در ستاد وزارتی و دانشگاه‌ها، شناسایی پزشکان و ماماها، داروسازهای متخلف و معرفی به قوه قضاییه بوده که انجام شده است.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سقط‌ جنین، سازمان های مردم نهاد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا