فردخت گامی برای طراحی لباس‌های فاخر اسلامی
1403/07/16 - 15:14
تاریخ و ساعت خبر:
198872
کد خبر:
گزارش؛

فردخت گامی برای طراحی لباس‌های فاخر اسلامی

نمایشگاه برترین‌های اولین جشنواره فرهنگی هنری فردخت کردستان از امروز شنبه ۱۴ الی دوشنبه ۱۶ مهرماه در عمارت خسروآباد برپا شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از کردستان، نمای زیبای حیاط عمارت خسروآباد سنندج با نم‌نم باد پاییزی آغشته شده بود و باد برگ‌های زرد را راهی زمین می‌کرد، حوض داخل حیاط و مرغابی‌های سفید و سیاهی که در درون آب این طرف و آن طرف می‌رفتند ذهنت را به حوالی روزهای گذشته می‌برد که چه صفا و صمیمیت‌ها بیشتر بود، چقدر دل‌ها به‌هم‌وابسته بود و چه‌قدر همه چیز خوب به نظر می‌آمد؛ اما در حوالی این عمارت قدیمی سنندج نمایشگاهی از پوشاک‌های سنتی و طراحی و دوخت خیاطان و طراحان کردستانی به همت بسیج جامعه زنان کردستان برپا شده بود که از گوشه‌های پنجره می‌توانستی زیبایی و دل برندگی آن را ببینی.
در میانه برپایی افتتاحیه این نمایشگاه با بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان به گفتگو نشستیم که وی جشنواره فردخت را یک کار فاخر و ارزشمند در استان کردستان دانست که باهدف جریان‌سازی در حوزه مد و لباس ایرانی و همچنین تحول در عرضه پوشاک اسلامی راه‌اندازی شده است.
وی گفت: این جشنواره در سه قالب اثر، طراحی و دوخت است که موضوع رقابت در طراحی دوخت و پژوهش در پوشش ایرانی‌اسلامی است و توجه ویژه به موضوع اقتصاد، هنر و فرهنگ‌سازی در حوزه تولید پوشاک مدنظر است.
سرکانی ادامه داد: مهلت فراخوان و ارسال آثار تا ۲۵ شهریورماه بود که ۱۴۸ اثر و طرح به این جشنواره ارسال شد و ۵ کمیته تخصصی و دبیرخانه آن تشکیل و هیئت داوران راه‌اندازی و طرح‌های برتر انتخاب شد.
مسئول بسیج جامعه زنان کردستان یادآور شد: باتوجه‌به اینکه بحث طرح مانتوی ایرانی‌اسلامی است، امروز دشمنان تمام توان خود را در حوزه پوشاک به کار گرفته بودند؛ لذا این خلأ در جامعه احساس می‌شد و در همین راستا اقدام به راه‌اندازی این جشنواره کردیم که اختتامیه آن در آبان‌ماه برگزار و آثار برتر انتخاب و در هفته بسیج مشخص خواهد شد و به تولید انبوه می‌رسد.
وی گفت: جشنواره استانی فردخت برای نخستین‌بار با رویکرد جریان‌سازی در حوزه مد و لباس مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی، هم‌افزایی میان طراحان و اثرگذاری بر تولید پوشاک ملی، تولید پوشاک عفیفانه باقیمت مناسب و البته اثرگذاری طرح‌های برگزیده و تجلی‌بخش فرهنگ ایرانی‌اسلامی، برگزار می‌شود.
سردار امان‌الله گشتاسبی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار زنان نیوز از کردستان اظهار داشت: ذوق استقبال از این کارهای ارزشمند به دلیل فرهنگ اصیلی که در استان کردستان وجود دارد بالاست و کارهای بسیار خوبی در استان شکل‌گرفته اما لازم است که چند نکته را مدنظر قرار دهیم.
وی گفت: نباید اجازه دهیم لباس کوردی مردم کردستان به فراموش سپرده شود و برپایی این گونه نمایشگاه‌ها در راستای معرفی و ظرفیت‌های پوشاک زنان کردستان و جلوگیری از فراموشی خواهد بود و همچنین باید جنبه‌های مادی کسانی هم که وارد این شغل می‌شوند را نیز مدنظر قرار دهیم؛ لذا زنده کردن پوشش لباس کردی در مقابله با پوشاک دنیای غرب است بسیار اثرگذار است و از طرف دیگر هم حمایت و پشتیبانی از کسانی که وارد این عرصه می‌شوند را مدنظر قرار دهیم تا ذوق و سلیقه خود را میدانی و بین مردم گسترش دهند و این نقطه امیدی برای تداوم کار ارزشمند است.
وی یکی از اهداف جشنواره فردخت را بازنمایی سنت، هنر و فرهنگ ایرانی در لباس بانوان ایرانی دانست و گفت: یک جهاد فرهنگی در پوشش لازم است که خوشبختانه در جشنواره فرخت باهدف گفتمان‌سازی می‌توان در راستای طراحی لباس‌های فاخر ایرانی‌اسلامی گامی اساسی برداشت.
گفتنی است؛ نمایشگاه برترین‌های اولین جشنواره فرهنگی هنری فردخت کردستان از امروز شنبه ۱۴ الی دوشنبه ۱۶ مهرماه در عمارت خسروآباد برپا شده است.
انتهای خبر/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فردوخت ، جشواره فرهنگی هنری فردوخت ، کردستان ، مسئول بسیج جامعه زنان کردستان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا