ایجاد جنگ‌های مداوم در مناطق لبنان و غزه تأثیرات عمیقی بر سلامت روان مردم این مناطق دارد
1403/07/18 - 08:23
تاریخ و ساعت خبر:
198918
کد خبر:
روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه:

ایجاد جنگ‌های مداوم در مناطق لبنان و غزه تأثیرات عمیقی بر سلامت روان مردم این مناطق دارد

یک مدرس دانشگاه گفت : برای اینکه بتوانیم در راه ایجاد حس خوب و رفع تأثیرات منفی جنگ در کودکان از بانوان که رابطه مستقیمی با کودکان دارند استفاده کنیم ابتدا باید برنامه‌های توانمندسازی و ارائه حمایت های روانی و اجتماعی برای مادران داشته باشیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - به گزارش خبرگزاری زنان ایران_سیستان و بلوچستان،
شهناز پودینه روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه درگفتگو با خبرنگار زنان ایران درخصوص نقش زنان صبور و مقاوم لبنان و غزه برای جلوگیری از آسیب های روانی جنگ بر روی کودکان گفت: تاثیرات جنگ جنگ‌های مداوم در لبنان و غزه تأثیرات عمیقی بر سلامت روان مردم این مناطق داشته است. با ارائه حمایت‌های روانی-اجتماعی، آموزش و آگاهی‌بخشی، و ایجاد برنامه‌های حمایتی برای کودکان، می‌توان به کاهش این تأثیرات کمک کرد. همچنین، ترویج فعالیت‌های گروهی و اجتماعی، استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس توسط مادران و ارائه حمایت‌های مالی و اقتصادی می‌تواند به بهبود وضعیت روانی مردم کمک کند.
وی در ادامه افزود : ایجاد جنگ‌های مداوم در مناطق لبنان و غزه تأثیرات عمیقی بر سلامت روان مردم این مناطق داشته است .بسیاری از مردم لبنان و غزه به دلیل تجربه مستقیم یا غیرمستقیم جنگ، دچار اضطراب و استرس پس از سانحه و یا احساس نامنی و بی اعتمادی شده‌اند. این وضعیت می‌تواند به کابوس‌ها، فلش‌بک‌ها و احساسات شدید اضطراب منجر شود، همچنین از دست دادن عزیزان، خانه و منابع مالی می‌تواند به افسردگی شدید منجر شود و یا وجود صدای انفجارها و حملات هوایی مداوم می‌تواند به اختلالات خواب منجر شودکه در این بین کودکان مستثنی از این قضیه نیستند بلکه آسیب‌پذیرتر هستند. آن‌ها ممکن است دچار مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، انزوا و مشکلات تحصیلی شوند.
پودینه افزود : بسیاری از افراد به دلیل ترس از حملات و ناامنی، از جامعه و فعالیت‌های اجتماعی دوری می‌کنند که این امر می‌تواند به افزایش احساس تنهایی و افسردگی منجر و همچنین استرس‌های ناشی از جنگ می‌تواند به افزایش خشونت خانگی منجر شود. افراد ممکن است به دلیل فشارهای روانی و اقتصادی، رفتارهای خشونت‌آمیزتری از خود نشان دهند که در اینجا تمام این آسیب ها به کودکان هم وارد می شوند.












روانشناس بالینی گفت : راهکارهای بسیار زیادی برای مقابله با تأثیرات روانی جنگ وجود دارد از جمله
ارائه خدمات مشاوره و حمایت روانی به افراد آسیب‌دیده که به کاهش اثرات منفی جنگ کمک کند. این خدمات باید به صورت گسترده و در دسترس باشند همچنین ایجاد برنامه‌های حمایتی برای کودکان می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب آن‌ها کمک کند. این برنامه‌ها باید شامل فعالیت‌های آموزشی و تفریحی باشد.شرکت دادن کودکان در در فعالیت‌های گروهی، ورزشی، فرهنگی و هنری به عنوان یک راهکار موثر برای کاهش استرس و افزایش احساسات مثبت عمل کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل موسیقی، نقاشی، تئاتر و سایر هنرها باشند.
وی اظهار داشت : برای اینکه بتوانیم در راه ایجاد حس خوب و رفع تأثیرات منفی جنگ در کودکان از بانوان که رابطه مستقیمی با کودکان دارند استفاده کنیم ابتدا باید برنامه‌های توانمندسازی و ارائه حمایت های روانی و اجتماعی برای مادران داشته باشیم زیرا مادران صبور و مقاوم در مناطق جنگ‌زده معمولاً با چالش‌های بیشتری مواجه هستند. برنامه‌های توانمندسازی و ارایه حمایت‌های روانی و اجتماعی زنان می‌تواند ابتدا به افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس آن‌ها،کاهش فشار روانی ناشی از جنگ و بعد تاثیرات این موارد بر روی کودکان کمک کند.
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جنگ,فلسطین،اسرائیل،کودکان،سلامت روان،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا