وضعیت سلامت روان در شهر تهران مناسب نیست/ نقش سینمای خانگی در بیان اثرات مخرب دخانیات در زنان
1403/07/24 - 11:01
تاریخ و ساعت خبر:
199154
کد خبر:

وضعیت سلامت روان در شهر تهران مناسب نیست/ نقش سینمای خانگی در بیان اثرات مخرب دخانیات در زنان

سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وضعیت سلامت روان در تهران مناسب نیست، گفت: نمایش های خانگی و سینمایی به اثراتی که اعتیاد نقش پررنگی در سلامت روان دارد، بپردازند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - محمد رضا شالبافان امروز در همایش سلامت روان در محیط کار که به همت دانشگاه علوم پزسکی تهران و در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: ۲۵/۴ درصد جمعیت ۱۵ سال کشور در آغاز ابتلا به اختلالات روانی هستند.
وی افزود: از آنجایی که توجه به سلامت روان افراد در محیط کار اهمیت بالایی دارد، با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت روان افراد در محیط کار ، گفت: افزایش آگاهی در مورد مسایل بهداشت روان و بسیج تلاش ها برای حمایت از سلامت روان اهداف کلی سازمان جهانی بهداشت بوده و امسال نیز شعار این سازمان بر
اولویت امروز سلامت روان در محیط کار مورد تاکید است.
شالبافان با بیان اینکه اثر محیط کار روی سلامت روان همه افراد جامعه تأثیر گذار است ، تصریح کرد: کار مناسب ، تامین معاش، ایجاد اعتماد به نفس ، هدفمند و موفق بودن و ایجاد فرصت برای روابط مثبت در جامعه از طریق سلامت روان پرسنل ایجاد می شود ضمن اینکه برای افرادی که دارای سلامت روان هستند کار مناسب می تواند به بهبود اعتماد به نفس و عملکرد اجتماعی کمک کند.
وی ادامه داد: شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در تمامی جوامع می تواند منشا بروز آسیب های روانی در مردم باشد و در این زمینه، به غیر از وزارت بهداشت، تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی نقش دارند.
وی گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت متولی امر سلامت است، اما بخش اعظم مولفه های موثر بر سلامت خارج از حوزه وزارت بهداشت بوده و تلاش وزارت بهداشت برای تمرکز خدمت رسانی به منظور بهبود وضعیت سلامت روان و کاهش آسیب ها و پیشگیری و درمان بیماری ها است.
مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: وزارت بهداشت نیز در سه سطح به مشکلات روان می پردازد همچنین سطح یک مراکز جامع سلامت، سطح دوم مراکز درمان سرپایی سراج و سطح سوم بیمارستان های تخصصی روانپزشکی برای ارائه خدمات بستری است.
وی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در سال ۱۴۰۰, حدود ۲۵ درصد جمعیت عمومی دارای اختلالات سلامت روان هستند و آمار نسبت به مطالعات قبلی افزایش یافته است .
شالبافان ادامه داد: دوران همه گیری کرونا و استرس های ناشی از آن باعث افزایش اختلالات روانی در جامعه شده است، اختلالات خلقی از جمله افسردگی شایعترین هستند و ۱۷ درصد جمعیت دچار اختلالات خلقی و ۱۴ درصد اضطرابی مبتلا هستند.
سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه شهر تهران از لحاظ اختلالات روانی وضعیت مناسبی ندارد، گفت: از آنجایی که آگاه سازی مردم نسبت به مراجعه به روانشناس و روانپزشک ضروری است از ابتلای ۲۵ درصد جمعیت مبتلا به اختلالات روانی از بیماری خود اطلاع ندارند.
وی بیان کرد: باید از آسیب های اجتماعی طلاق ، بزهکاری و اعتیاد باید در جامعه پیشگیری کنیم تا ابتلا به اختلالات روانی نیز کاهش یابد.
شالبافان به وجود ۱۰۷ مرکز سراج در کشور اشاره کرد و گفت: این مراکز خدمات تخصصی اختلالات روانی را ارایه می دهند و در زمینه روانشناسی و روانپزشکی فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: در کنار توسعه مراکز سراج آگاهی رسانی به افراد جامعه در زمینه ارتقای سلامت روان بسیار مهم است و باید همه دستگاهها در این زمینه کنار وزارت بهداشت پای کار بیایند.
شالبافان در پاسخ به پرسش خبرگزاری زنان ایران در خصوص اعتیاد در زنان و افزایش اختلالات روان ، گفت: نقش رسانه های تصویری در این زمینه مهم است، نمایش های خانگی و سینمایی به اثراتی که اعتیاد نقش پررنگی در سلامت روان دارد، بپردازند.
وی با انتقاد از اینکه در بسیاری از نمایش های خانگی در مورد کشیدن سیگار تبلیغات زیادی می شود، تصریح کرد: این امر نیز نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی دارد همچنین متاسفانه در بسیاری از سریالها بیمار روانی را خشن نشان می دهند که باید این نگاه اصلاح شود، زیرا یک فیلم اگر سلامت روان را بدرستی نشان دهد و تاثیر پذیری آن از صدها مقاله و پژوهش بیشتر است.
انتهای پیام/ *
خبرنگار سیما حسینی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ، سلامت روان،سینمای خانگی ، دخانیات، زنان و دخانیات،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا