افزایش همه گیری چاقی در کشور /مواجه ۹۶ درصد جمعیت ساکن در غزه با مشکل حاد کمبود غذایی و سوءتغذیه
1403/07/25 - 10:50
تاریخ و ساعت خبر:
199203
کد خبر:

افزایش همه گیری چاقی در کشور /مواجه ۹۶ درصد جمعیت ساکن در غزه با مشکل حاد کمبود غذایی و سوءتغذیه

رییس انجمن تغذیه بالینی ایران ،گفت: همه گیری چاقی و عوارض ناشی از آن در کشور با سرعت افزایش ۶ درصدی در سال نگران کننده است، ۹۶ درصد مردم غزه با کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه شدید مواجه هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - محمد نوروزی امروز در همایش پنجمین کنگره تغذیه بالینی ایران که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، اظهار داشت: دسترسی به غذا سالم و کافی حقوق اولیه انسان بوده و در واقع جزیی از درمان بیماری است، اما در بیمارستانها به دلیل شیوه زندگی ناسالم با سوءتغذیه برخی افراد مبتلا به بیماریهای غیرواگیر مواجه هستیم .
وی به وضعیت بحرانی مردم مظلوم غزه اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۶ درصد جمعیت ساکن در غزه با مشکل حاد کمبود غذایی و سوءتغذیه شدید مواجه هستند.
نوروزی ادامه داد: پدیده غیر انسانی گرسنگی اجباری، محاصره غذایی و استفاده از غذا به عنوان تاکتیک جنگی توسط ارتش اسراییل عمل قطعی جنایت علیه بشریت است و انجمن تغذیه بالینی ایران این جنایت جنگی را محکوم و خود را ملزم به پیگیری قضایی آن است
تغذیه بالینی کلید درمان در بیمارستانها
مهدی شادنوس دبیر اجرایی پنجمین کنگره تغذیه بالینی، در ادامه ، بیان داشت: تغذیه بالینی یکی از ارکان اساسی در درمان و مدیریت کلیدی آن در بهبود کیفیت زندگی بیماران و ارتقای سلامت جامعه غیرقابل انکاری است.
وی اظهار داشت: در این کنگره به تغذیه در بیماریهای مزمن و حاد ، مداخلات تغذیه ای در بیمارستانها، استفاده از مکمل های تغذیه ای و نقش تغذیه در پیشگیری و مدیریت بیماریهای مختلف پرداخته می شود.
وی گفت: یکی از اهداف کنگره ارتقای سطح دانش و آگاهی در حوزه تغذیه بالینی به ویژه در شرایط کنونی که اهمیت تغذیه سالم و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی و بهبود شرایط نمایان شده است.
#فاکتورهای خطر تغذیه ای سالانه جان ۸ میلیون انسان را می گیرد
محمد حسن جوانبخت دانشیار گروه تغذیه سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه این کنگره, گفت: حدود ۸ میلیون مرگ سالیانه منتسب به فاکتورهای خطر تغذیه ای است و به ازای افزایش هر پنج واحد نمایه توده بدنی خطر مرگ و میر ۳۰ درصد افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی خطر اختلال چربی خون و دیابت نوع ۳ را افزایش می دهد و بیش از ۲۰۰ عارضه همراه بوده ، تاکید کرد: توصیه می شود که افراد چاق ۱۵ درصد وزن خود را کاهش دهند.
در ادامه این مطلب محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این کنگره، افزود: انتظار داریم همکاری و ارتباط انجمن تغذیه ایران با سازمان نظام پزشکی بیشتر شود.
وی گفت : در حال حاضر بحث های بسیار مهمی در حوزه سلامتی انسان و پیشگیری از روند پیری مطرح است به طوری که در تحقیقات به اهمیت حوزه تغذیه در جلوگیری از روند پیری انسان رسیدند. مهم ترین عاملی که فرایند پیری را در انسان به تاخیر می‌اندازد رژیم غذایی، تغذیه و فعالیت بدنی است.
رییس زاده با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای حوزه تغذیه تلفیق آن با هوش مصنوعی است. ادامه داد: هوش مصنوعی با آنالیزهای خود می‌تواند نیازمندی‌های تغذیه‌ای را برای انسان مشخص کند. همچنین برای هر فرد رژیم غذایی مختص خود او را برنامه ریزی می‌کند.
#ایران جز ۴۲ کشور چاق دنیا
وی با اشاره به این موضوع که ایران جز ۴۲ کشور چاق دنیا است گفت: متاسفانه با سرعت رشد چاقی در چند سال آینده جز کشورهای چهارم و پنجم چاق دنیا خواهیم بود. یکی از دلایل این رتبه نبود رژیم‌های غذایی مناسب برای افراد و بیماران است. متاسفانه عدد و میزان چاقی و اضافه وزن به سرعت درحال افزایش است در حالی که ما می‌توانیم با همکاری پزشکان این حوزه با رشد این موضوع مقابله کنیم.
انتهای پیام/
خبرنگار: سیما حسینی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رییس انجمن تغذیه بالینی ایران، پنجمین کنگره تغذیه بالینی ایران، چاقی ، سوء تغذیه ،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا