لزوم درک عظمت وجودی انسان در مقاوم سازی فرهنگی و تحقق جامعه عفیف
1399/04/21 - 11:04
تاریخ و ساعت خبر:
91583
کد خبر:
یک کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت مطرح کرد:

لزوم درک عظمت وجودی انسان در مقاوم سازی فرهنگی و تحقق جامعه عفیف

یک کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با بیان اینکه یکی از کارهای مبنایی و اثر گذار که می توانیم برای تربیت اخلاقی وانسانی، بشر انجام دهیم این است که به رخش بکشیم که تو ذره ی با عظمتی در قاموس خلقت هستی، گفت: وقتی جوان ما عظمت وجود خود را باور کرد؛ سنگ بنای مقاوم سازی فرهنگ دینی و ملی در وجود او گذاشته می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - منیره غلامی توکلی: در بحث مقاوم سازی فرهنگی و شکل دهی فرهنگ مقاومتی که یک ضرورت جدی در کشور ما و حتی در جهان اسلام محسوب می شود، مباحثی را در گفت وگوی قبلی با معصومه حکیمیان کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت مطرح کردیم و ضمن اشاره به انواع تهدیدات دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به ضرورت تحقق مقاومت فرهنگی و فرهنگی مقاومتی در کنار اقتصاد مقاومتی پرداختیم و گفتیم: وقتی ما متن جامعه و بالاخص جوانان را به سمتی هدایت کنیم که فرهنگ دینی و ملی کشورمان در وجودشان مستحکم و نهادینه شود یک نوع "مقاومت فرهنگی" در داخل نسل شکل داده ایم و این مسیر در نهایت "فرهنگ مقاومتی" را رقم می زند و در آن صورت هجمه های دشمن که از روش های مختلف و شیطنت بار صورت می گیرد به نتیجه نخواهد رسید.
بیشتر بخوانید
تحقق فرهنگ مقاومتی و مقاومت فرهنگی دستاورد حیاتی پیاده سازی اسلام ناب محمدی(ص) است
در این گفت وگو می خواهیم به این موضوع بپردازیم که مصادیق پیاده سازی مقاومت فرهنگی یا مقاوم سازی فرهنگی، چه مواردی می تواند باشد و کدام مورد در اولویت قرار دارد از آنجا که ما ده ها محتوای ارزشمند دینی و داشته های ملی داریم و مسئول مقاوم سازی آنها برای نسل جدید و حتی نسلی که اکنون به مرحله جوانی یا بزرگسالی رسیده اند، هستیم.
حکیمیان در ابتدای صحبت گفت: نخستین سؤالاتی که در این جا مطرح می شود این است : در بین داشته های ارزشمند دینی و ملی ما کدام یک باید در اولویت مقاوم سازی قرار بگیرند؟ و برای اینکه مقاوم سازی اتفاق بیفتد باید دست روی کدام یک از شاخص های شخصیتی انسان بگذاریم تا این هدف از مرحله شعار خارج و به مرحله عمل برسد؟
*سه گام شوم دشمن برای به زانو در آوردن ملت ایران
وی با بیان اینکه به طور طبیعی در مورد مقاوم سازی فرهنگی این اتفاق ابتدا باید در اذهان و اندیشه های مردم بیفتد، گفت: یکی از متفکرین آمریکایی حدود دوازده سال قبل تئوری را مطرح کرده است و بر اساس آن می گوید بهتر است ما دیگر سرمایه گذاری برای جنگ نظامی علیه ملت ایران نکنیم و برای به زانو در آوردن و دست نشانده کردن آنها این سه گام را به طور جدی دنبال کنیم: 1. باید به دنبال تسخیر افکار ملت ایران باشیم. 2. سپس به دنبال تغییر افکار ملت ایران باشیم. 3. در نهایت به دنبال تغییر رفتار ملت ایران باشیم. اگر مردم کشور ما بالاخص جوانان به موقع از چنین نقشه های شوم دشمن مطلع شوند کمتر در دام هایی که می گسترانند گرفتار می شوند.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت افزود: این مسئله که آنها برای تغییر رفتار سیاسی ملت ایران ابتدا به دنبال تغییر رفتار ملت ما در حوزه فرهنگی – اجتماعی هستند! یک حقیقت است و ما اگر فکر کنیم آنها فقط به دنبال تغییر چهره ی فرهنگی – اجتماعی هستند اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. در حقیقت تغییر چهره فرهنگی – اجتماعی ملت ایران توسط دشمنان، دست آویز و زمینه سازی است برای تغییر نگرش های سیاسی جامعه ما ؛ بنابراین لازم است وقتی توسط آنها صحبت از « تسخیر افکار » می شود مدافعان فرهنگ کشور ما دقت لازم را داشته باشند.
این فعال فرهنگی گفت: باید در نظر داشته باشیم که « تسخیر افکار » حرف بسیار خطرناکی است! و دشمن برای رسیدن به این هدف، فرمول های خاص خود را پیاده سازی می کند دشمنان برای اینکه فکری را به تسخیر در بیاروند روش های متنوع با ظواهر غلط اندازی دارند که برای دسترسی به آنها سرمایه گذاری های کلانی می کنند و در پایان منتظر می مانند که به مرحله تغییر افکار برسند.
وی با بیان اینکه ابزارهای دشمنان می تواند، فیلم ها ، انیمیشن ها ، محصولات حوزه موسیقی ، پوشاک و برنامه های تلویزیونی در شبکه های ماهواره ای و معاند باشد تا ضمن بهره برداری از چهره های مختلفی که اسم یا ظاهر ایرانی دارند به اهداف خود برسند وی در ادامه گفت: این افراد گاهی در ایران هستند یا در خارج از کشور شاید خودشان هم متوجه نباشند که برای دشمنان به عنوان ابزار پیاده سازی تغییر یا تسخیر افکار انتخاب شده و فعالیت می کند!
حکیمیان ادامه داد: وقتی دشمن از مرحله پیاده سازی برنامه های تسخیر افکار گذشت، میزان تحقق اهداف را بررسی می کنند تا متوجه شوند چه میزان موفق عمل کرده اند! نکته مهم این است که اگر احساس کنند خطایی در این مورد اتفاق افتاده باشد و به هدف مطلوب تعیین شده خود نرسیده باشند، به سراغ برنامه های دیگر می روند. مثلا اگر می خواستند 30 درصد نگاه مردم ایران را نسبت به عفت ورزی، تغییر دهند بررسی می کنند آیا به این میزان تغییر رسیده اند یا نه!؟ اگررسیده باشند به مراحل بعدی می پردازند ولی اگر به آن میزان تغییر نرسیده باشند حتما برنامه های دیگری را تدارک دیده و اجرا می کنند تا به هدف خود برسند.
وی با بیان اینکه وقتی به مرحله تغییر افکار رسیدند، آن وقت برای رصد نتیجه کارهای خود و تغییر افکاری که ایجاد کرده اند، به خیابان ها و فضای مجازی، سری می زنند تا ببینند تغییر افکار چه میزان در " تغییررفتار مردم" مؤثر بوده است، افزود:در این مرحله نیز به همان شکل قبلی تغییر رفتار را نیز مورد بررسی قرار می دهند تا اگر بخشی از هدف شان در این زمینه تحقق پیدا نکرده بود، اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار دهند تا به مطلوب مورد نظر خود برسند. برای این کار ابزارهایی مانند بسته های فرهنگی جدید، راهکارهای جدید، چهره های جدید و حتی تغییر روش آدم ها و شبکه هایی که قبلا فعال بودند را به خدمت می گیرند به همین علت کلیه ی دست اندرکاران و حتی یکایک ملت ایران ضرورت دارد متوجه چنین اهداف شوم و پنهان باشند.
*رضایت دست اندرکاران از مجموعه کارهای فرهنگی انجام شده و احتمالا توهم کسب موفقیت به واسطه آن فعالیت ها ، اشتباه خطرناک ما در مقابله با توطئه های فرهنگی دشمن!
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت تصریح کرد:حقیقت این است برای مقاوم سازی فرهنگی راه بسیار سختی را پیش رو داریم و چون راه سختی داریم باید عمیق نگاه کنیم و خود را به تعداد معدود کارهایی که انجام می دهیم دلخوش نکنیم! احساس رضایت از اقدامات با این تصور که همه را راضی کرده است، یک سوء تفاهم بسیار بزرگ است که می تواند ما را به اشتباه خطرناکی مبتلا کند ! در حالیکه تأثیرگذار روی عملکرد ضد فرهنگی دشمن نبوده ایم، خیال کنیم که خیلی تأثیرگذشته ایم! و این خواسته دشمن و خدمتی به او در راستای رسیدن به اهدافش است . حال اگر ما اشتباهاتی که در حوزه علمکرد فرهنگی مرتکب شده ایم ، اعم از انتخاب هدف، راه رسیدن به هدف و برنامه هایی که برای رسیدن به هدف داشته ایم را بشناسیم بسیار به نفع ما خواهد بود.
در خور عظمت وجودی انسان برای او برنامه ریزی فرهنگی کنیم
این فعال فرهنگی با تأکید براینکه در حوزه محتوایی نیازمند نگاه عمیق تر به موضوع و دقت بیشتر درآن هستیم ، گفت: ما نیازمند این هستیم که کمتر عنوان هدفی که مدنظرمان است از طریق نام و نشانه اش دنبال کنیم ، مثلا دائم کلمه حجاب و عفاف را تکرار کنیم ! و فکر کنیم تکرار این کلمه عین رسیدن به آن است. در مورد عفت ورزی مثالی که می خواهم بزنم اشاره به ارزشمندی ذات بشر و جایگاهش در قاموس خلقت دارد.
وی در توضیح این مطلب گفت: وقتی به خلقت نگاه می کنیم متوجه می شویم که خداوند کائنات را با آن وسعت و عظمت آفریده است ولی در قبال این مخلوقاتی که برخی از آنها را ما می شناسیم و برخی هنوز برای ما راز های هستی هستند سه کار را انجام نداده است! یکی اینکه در خلقت آنها به خود "فتبارک الله " نگفته است؛ دیگری اینکه آنها را جانشین خود قرار نداده است و نگفته از روح خود در آنها دمیدم ولی یک موجود به ظاهر کوچکی را خلق کرده است به اسم انسان و این سه کار را در مورد وی انجام داده است و به عنوان فخر خلقت برای سعادت دو جهان او دستوراتی را در قالب احکام دینی به او ابلاغ نموده بدون شک توصیه به عفت ، حیا ، راستگویی ، درستکاری و سایر موازین اخلاقی مصداق عشق و محبت خدا به بندگانش محسوب می گردد. در ارتباط بندگان خدا با همدیگر نیز چنین نگرشی وجود داردزمانی که یک مرد از همسرش و یک پدر از فرزندانش مطالبه پاک زیستی ، اخلاق مداری و حجب و حیا می کند در حقیقت نشان دهنده عشق و محبت اوست که اگر روزی همسران از همدیگر و والدین از فرزندان چنین مطالباتی نداشته باشند طبیعی است که در میزان محبت و علاقه ی آنها به طرف مقابلشان تردید کنیم.
عظمت وجودی انسان را به رخ او بکشیم!
حکیمیان در ادامه افزود: معتقدم مطرح شدن بحث "معاد" در حوزه ترویج فضائل اخلاقی و ممانعت از زذائل اخلاقی بسیار سازنده است و ذکر این نکته مورد تاکید است که باید وجود انسان را به عنوان «ذره ای با عظمت در قاموس خلقت» به رخ او بکشیم یکی از کارهای مبنایی و اثر گذاری که می توانیم برای تربیت اخلاقی و دینی انسان انجام دهیم این است که با بیان جایگاه و منزلت او در قاموس خلقت زمینه ساز تحقق عزت نفس ، اعتماد به نفس و درک کرامت وجودی او به عنوان جانشین خداوند در زمین شویم. بنده این نگاه را « نظریه ذرات با عظمت » نام گذاری کرده ام.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با بیان اینکه وقتی قرار است نسل خود را تربیت کنیم باید از مهدکودک کار را شروع کنیم و این دیدگاه را متناسب با سن و ظرفیت روحی و فکری افراد برای آنها تبیین نماییم. گفت: وقتی بچه این عظمت وجود خود را درک کرد زمانیکه به دوران دبیرستان برسد و غرایض در او غلیان کند به خاطر درک عظمت وجودی خود، تن به هر فضاحتی نمی دهد، بخاطر ارزشمندی که از وجود خود درک کرده است، عمرش را تلف نمی کند! بخاطر عزت نفسی که در وجود خود درک میکند ملعبه و دست آویز نیرنگ های دشمنان خارجی و انفاس بیمار نمی کند و از آنجا که عظمت وجودی خود را پذیرفته و باور کرده است از روش های حقارت باری می ماند ، اندام نمایی ، خودنمایی و در معرض نمایش قرار دادن جنسیت خود، پرهیز می کند.
باور عظمت وجودی انسان، سنگ بنای مقاوم سازی فرهنگ دینی و ملی
این فعال فرهنگی ادامه داد: در صورتی که نگرش انسان نسبت به خودش به جایگاه مورد نظر خداوند ارتقاء نیابد و عظمت وجود خود را در عین ذره بودن درک نکند مانند خیلی از انسان ها در عصر حاضر، دچار سوتفاهم شده و خود را "تحقیر" می کند و خیال می کند مطرح کرده است!، خودش را "تضعیف" می کند درحالیکه خیال می کند خود را " بزرگ" کرده است.. کارهایی که مصداق "رسوایی" است انجام می دهد در حالی که فکر می کند با این کارها به عنوان مثال "همرنگ جماعت شدن" از رسوایی پرهیز می کند؛ به تعبیری خود را به سمت رسوایی می کشاند برای فرار از رسوا شدن!
حکیمیان با بیان اینکه وقتی دختر و پسر جوان ما عظمت وجود خود را باور کرد سنگ بنای مقاوم سازی فرهنگ دینی و ملی در وجود او گذاشته می شودو به واسطه جریان تربیتی به هم پیوسته ای که در طول زندگی از آن برخوردار می شود فرهنگ دینی و ملی در وجود او مستحکم شده و جامعه با چنین مردمی به مرحله ی مقاوم سازی فرهنگی و شکل گیری فرهنگ مقاومتی دست پیدا خواهد کرد در آن صورت کوهی از مشکلات ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی در بازه زمانی محدودی حل خواهد شد بدون شک ادامه روش های رایج در سالیان متمادی دستاورد ارزشمندی برای ملت ما نخواهد داشت شایسته است بر مبنای فرامین و توصیه های مدبرانه و حکیمانه مقام معظم رهبری گام به گام کشور را به سمت فرهنگ مقاومتی و اقتصاد مقاومتی پیش ببریم بدون شک این دو بال، پرواز با شکوهی برای ملت ایران به سمت اقتدار ، عظمت ، پیشرفت و پیاده سازی احکام الهی در جامعه رقم خواهد زد و این معنی واقعی انتظار است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عظمت وجودی انسان، ذره با عظمت، جامعه عفیف، حجاب و عفاف
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا