مادران مدیران رژیم مصرف رسانه هستند/ ضرورت نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی
1399/04/29 - 10:29
تاریخ و ساعت خبر:
91774
کد خبر:
یک مشاور خانواده مطرح کرد:

مادران مدیران رژیم مصرف رسانه هستند/ ضرورت نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی

یک مشاور خانواده در خصوص پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گفت: یکی از راه های پر کردن اوقات فراغت با توجه به شرایط موجود، استفاده از گوشی تلفن همراه و نیز حضور در فضای مجازی است و همانطور که در اکثر خانواده ها، مادر مسئول تأمین غذای خانه است و به اصطلاح رژیم غذایی خانواده را مدیریت می کند، ضروری است که رژیم مصرف رسانه ای را نیز تحت کنترل داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - در استفاده از اینترنت و بازی های گوشی تلفن همراه نیز باید این رژیم را رعایت کند و مانند مدرسه که کودک و نوجوان در یک ساعت خاصی درس علوم و در ساعتی دیگر درس ریاضی می خواندند، در مصرف رسانه ای هم یک زمان مشخصی را قرار بدهند و غیر از آن ساعت با قرار دادن برنامه های دیگر و سرگرمی های خاص سن فرزندانشان، استفاده از این رسانه را برای آنان محدود کنند.
طبق نظر مشاوران تربیتی و خانواده، استفاده از فضای مجازی باید از قوانین خاصی تبعیت کند به طور مثال باید از سن خاصی آغاز شود و والدین بر استفاده فرزندانشان از این فضا نظارت داشته باشند. بیشتر مشاوره هایی که در این خصوص ارائه می شود، حاکی از آن است که والدین تا جایی که می توانند لازم است که استفاده از این فضا را محدود کنند اما به علت شیوع ویروس کرونا، آموزش و پرورش به ناچار به سمت فضای مجازی حرکت کرد و دانش آموزان برای بهره برداری از دوره های آموزشی و برگزاری آزمون ها ملزم به ورود به فضای مجازی شدند.
از آنجا که همچنان به علت موج جدید ویروس کرونا، توصیه های پزشکی بر تمدید فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از سفرهای غیرضرور تاکید دارد و کودکان و نوجوانان نیز نیازمند تحرک هستند، در خصوص نحوه پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان با فضای مجازی و بازی های قابل دسترس در گوشی های تلفن همراه، مهری اسدی، مشاور خانواده با سابقه 16 سال کار در حوزه خانواده و تربیت کودک به خبرنگار طنین یاس گفت: والدین باید در نظر داشته باشند که تا سنین نوجوانی، یعنی بین 12 تا 13 سالگی نباید اجازه استفاده از اینترنت را به فرزندان خود بدهند زیرا محتوای منتشر شده در این فضا مناسب سن آن ها نیست و نمی توانند از آن استفاده خوبی داشته باشند.
وی ادامه داد: ممکن است کودکان در این فضا با موضوعاتی آشنا شوند که مناسب سن آن ها نیست و دچار مشکلاتی خواهند شد که این مشکلات فقط منحصر به آنان نیست و دامنه آسیب ممکن است کل خانواده را در بر گیرد، از طرف دیگر نباید اینطور تصور شود که نوجوانان از این خطرات مصون هستند، آن ها نیز ممکن است دچار آسیب هایی در این فضا بشوند.
این مشاور خانواده عدم استفاده از گوشی تلفن همراه و ورود به فضای مجازی را در فضای فعلی ناممکن دانسته و تصریح کرد: والدین ضروری است که مطابق علم روز و متناسب فن آوری های جدید زندگی کنند و نباید مانع استفاده فرزندانشان از تلفن همراه شوند اما باید مراقب آسیب های موجود در این فضاها باشند که بهترین راه حل برای پیشگیری از این مخاطرات، نظارت والدین بر آنان است.
نظارت والدین بر فعالیت فرزندان با نصب نرم افزارهای مراقبت از خانواده
وی در مورد یکی از نحوه های نظارت والدین گفت: استفاده از نرم افزارهایی مانند سامانه مراقبت از خانواده در این زمینه بسیار مفید است، بدین ترتیب که با نصب این نرم افزار و فعال سازی آن که بسیار ساده می باشد و والدین بدین وسیله امکان کنترل و مدیریت فعالیت فرزندان در شبکه های مجازی را پیدا می کنند.
اسدی ادامه داد: نظارت بر تماس ها و پیامک ها به همراه تاریخ و زمان، گزارش پیام های تلگرام ، اینستاگرام ، واتس اپ و...، وب سایت های بازدید شده و برنامه های اجرا شده و حتی امکان مسدود سازی وب سایت ها، برنامه ها و مخاطبین از راه دور از قابلیت های نرم افزارهای این چنینی است و والدین بدین ترتیب می توانند بر محتوای مورد استفاده فرزندان خود نظارت می کنند و فرزندان هم با علم به اینکه تحت نظر والدین خود هستند از کنجکاوی های بی مورد در فضای مجازی پرهیز می کنند.
وی استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان را یکی از راه های گذراندن اوقات فراغت دانسته و تصریح کرد: بازی های فراوانی در اینترنت وجود دارد که آن ها می توانند بر روی گوشی نصب کنند و اوقاتی را با آن سرگرم شوند که والدین باید در این خصوص نیز دقت داشته باشند زیرا ممکن است بر اثر نا آشنایی با نوع بازی، آن ها به اشتباه بازی های غیراخلاقی نصب کنند.
کنترل رژیم مصرف رسانه ای، وظیفه مادران خانواده
این مشاور خانواده داشتن رژیم مصرف رسانه ای را برای خانواده ها ضروری دانسته و افزود: همانطور که در خانه والدین، به ویژه مادر تأمین غذای خانه است و به اصطلاح رژیم غذایی خانواده را مدیریت می کند، در استفاده از اینترنت و بازی های گوشی تلفن همراه نیز باید این رژیم را رعایت کند و مانند مدرسه که کودک و نوجوان در یک ساعت خاصی درس علوم و در ساعتی دیگر درس ریاضی می خواندند، در مصرف رسانه ای هم یک زمان مشخصی را قرار بدهند و غیر از آن ساعت با قرار دادن برنامه های دیگر و سرگرمی های خاص سن فرزندانشان، استفاده از این رسانه را برای آنان محدود کنند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فضای مجازی، مادران، رژیم مصرف، رژیم رسانه ای، بازی موبایلی، مهری اسدی
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا