علت اصلی ساخت جوک علیه زنان چیست؟ / داشتن سواد رسانه ای، سد راه سوء استفاده های اینترنتی
1399/05/27 - 09:25
تاریخ و ساعت خبر:
92531
کد خبر:
در گفت و گو با کارشناس رسانه مطرح شد:

علت اصلی ساخت جوک علیه زنان چیست؟ / داشتن سواد رسانه ای، سد راه سوء استفاده های اینترنتی

یک کارشناس رسانه با اشاره به اینکه طنز همواره مورد علاقه زنان و مردان بوده و در شبکه های اجتماعی هم به یکی از پرطرفدارترین محتوا تبدیل شده، گفت: متاسفانه سواد رسانه ای در این خصوص اتفاق نیفتاده است و در چند سال اخیر، مجموعه ای از جوک ها برای خانم ها به ویژه دخترخانم ها ساخته می شود که سعی در تلقین برخی ضعف ها از جمله کم بودن قدرت تحلیل مسائل و سطحی نگری دختران دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بشری یثربی: داشتن سواد رسانه ای یک نیاز لازم برای همه افراد جامعه محسوب می شود، اما همانطور که محسن باقری، کارشناس رسانه و مدیر مسئول سایت سواد رسانه، در بخش نخست گفت و گوی خود با طنین یاس عنوان کرد، اهمیت آموزش سواد رسانه ای برای زن ها بیش از مردان است، زیرا زنان مبنای جامعه هستند و جایگاهی دارند که هیچوقت پدر نمی تواند بدست بیاورد.
بیشتر بخوانید
رابطه مستقیم سواد رسانه ای با بنیه فکری قوی و ثبات شخصیتی
در بخش دوم این گفت و گو، باقری، شناخت رسانه به ویژه فضای مجازی را از الزامات استفاده از آن دانسته و گفت: اگر ما رسانه را صرفا وسیله ای برای انتقال پیام بدانیم، طبیعتا فرصت ها و تهدیدهای آن را به صورت محدود مورد مطالعه قرار می دهیم در حالیکه وقتی ماهیت رسانه را به درستی بفهمیم، درک می کنیم که رسانه ها باعث بروز اتفاقات بزرگی در دنیا می شوند که دامنه این اتفاقات بسیار گسترده است حتی منجر به انتخاب شدن یک رئیس جمهور و یا تغییر فیزیکی در یک نسل می شود. این آگاهی نگاه ما به رسانه تغییر خواهد داد.
وی در مورد نحوه استفاده از فضای مجازی زنان در مقایسه با مردان گفت: طبق آمارهای جهانی 76 درصد خانم ها و 72 درصد از آقایان از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می کنند ولی نکته حائز اهمیت این است که آمار جهانی است و آمار ملی ای در این زمینه وجود ندارد زیرا متاسفانه هنوز متولی جدی که دغدغه این بحث ها را داشته باشد در کشور نداریم.
کانال های طنز مورد علاقه کاربران زن و مرد است
مسئول سایت سواد رسانه ای در مورد شخصیت شناسی حضور در فضای مجازی نیز گفت: خانم ها بیشتر در فضای فروشگاه های اینترنتی، فضاهای هنری و گروه های طنز و سرگرمی حضور دارند و آقایان در بخش طنز با خانم ها مشترکند اما در کنار آن بیشتر از سرویس های بازی های آنلاین و آفلاین در گوشی تلفن همراه خود استفاده می کنند و بر اساس سلیقه شخصی از کانال های متنوع در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: مطالب طنز و کانال هایی که این مطالب را منتشر می کند، مورد توجه همه کاربران است اما سواد رسانه ای در این خصوص اتفاق نیفتاده و در چند سال اخیر، مجموعه ای از جوک ها و لطیفه ها برای خانم ها به ویژه دختر خانم ها ساخته می شود.
وی ادامه داد: محتوای این جوک ها مبنی بر این است که دخترخانم ها به قدر کافی قدرت درک اتفاقات را ندارند و این اتفاقات را به صورت سطحی تحلیل می کنند و بر این اساس، به طور غیرمستقیم به این قشر از جامعه توهین می شود در حالیکه گاهی اوقات می بینیم خود دخترخانم ها هم این مطالب را می خوانند و می خندند ولی اثر این جوک ها چیست؟ تلقین! تلقین باعث می شود اثری در ذهن انسان و حتی در جسم او نهادینه شود.
باقری ادامه داد: فلسفه اینکه جوک هایی از این دست باب شد، این بود که دختران جامعه ما با خواندن آن ها و تکرار مدامشان، این تلقین را بپذیرند که قدرت فهم پایینی دارند و نتیجه این می شود که وقتی این دختر بخواهد ازدواج کند و بعد مادر شود زمانی که از کودکی و نوجوانی هزار بار به او تلقین شده که نمی فهمد! این چه اتفاق پیچیده ای را می تواند در جامعه رقم بزند؟
وی تأکید کرد: این نشان می دهد که گروهی در حال برنامه ریزی برای ما هستند تا در آینده با نسلی خاص از مادران و همسران مواجه باشیم که توانایی تحلیل شرایط را ندارند و در دراز مدت این روند باعث از بین رفتن آرامش خانواده ها خواهد شد.
داشتن سواد رسانه ای، سد راه سوء استفاده های اینترنتی
این کارشناس تصریح کرد: وقتی صحبت از سواد رسانه می کنیم، الزاما این نیست که کاربران آموزش ببینند که مثلاً موبایلشان را باید با دو دست بگیرند، یا هنگام کار کردن با گوشی خم نشوند، این ها ابتدائیات استفاده از گوشی است که دانستن آن لازم است اما مهمتر از آن خطراتی است که ممکن است دامنگیر کاربران به ویژه دختران جامعه شود، خطراتی مانند انواع اخاذی ها و سوء استفاده هایی که در این فضا اتفاق می افتد و کسی به آن ها توجه نمی کند.
وی با بیان خاطره ای از اخاذی در شبکه های اجتماعی گفت: چند وقت قبل، سه دختر آمدند و گفتند گوشی شان، هک شده و ماجرا از این قرار بود که آن ها عکس های خود را در حال استراحت، غذا خوردن، مطالعه کردن و ... در یک گروه به اشتراک می گذاشتند اما یک هکر در گروه وجود داشت که توانست گوشی آن ها را هک کند و بعد از آن شروع به اخاذی کرده بود و اگر آن ها خواسته او را برآورده نمی کردند او تهدید می کرد که فیلم و تصاویر شخصی آن ها را منتشر می کند.
باقری ادامه داد: حتی موردی بوده که به خاطر اشتباه دختر خانم پدرش سکته کرده و از دنیا رفته چون این خانم با کسی آشنا شده بود که فکر می کرد همکارش است و کار به روابطی رسیده بود که وقتی پدر دختر با دیدن تصاویر آن، سکته کرد و از دنیا رفت.
وی در پایان عدم توجه به این موضوعات را مشکل اصلی کاربران عنوان کرده و گفت: این دقیقا چالش اصلی ماست، این ندانستن خود به خود جسم و روح و همه زندگی ما را در معرض خطر قرار می دهد زیرا ما از وسیله ای استفاده می کنیم که فواید و آسیب های آن را بر روح و جسم مان نمی دانیم.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، سواد رسانه ای، سوء استفاده اینترنتی، جوک، محسن باقری
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا