نگاهی به اعمال و زیارات مربوط به امام حسین(ع)
1399/06/04 - 11:20
تاریخ و ساعت خبر:
92800
کد خبر:

نگاهی به اعمال و زیارات مربوط به امام حسین(ع)

برخی از زیارت ها مربوط به اوقات خاصی است مانند زیارت حضرت امام حسین«علیه السلام» در روز دوشنبه اما تعدادی از زیارت های وارده در مورد امام حسین«علیه السلام» محدود به زمان و مکان خاصی نیست که از آن جمله می توان به زیارت عاشورا و زیارت آل یاسین اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بشری یثربی، هر ایامی به واسطه مناسبتی که در آن قرار گرفته است فرصتی برای خودسازی و سیر و سلوک معنوی محسوب می شود که حضرت امام خمینی«رحمه الله علیه» در مورد آن، تعبیر ایام الله را به کار می برند. یکی از این ایام الله ها، ماه محرم و صفر و به ویژه روزهای آغازین ماه است که فضای جامعه به قدری معنوی است که دل ها آمادگی بیشتری برای ارتباط با اهل بیت«علیهم السلام» و به ویژه سید الشهدا «علیه السلام» ایجاد می شود.
به همین مناسبت طنین یاس در این مطلب به بیان برخی از اعمال و زیارت های مربوط به امام حسین«علیه السلام» می پردازد که برخی از آنها، به صورت هفتگی در طول سال تکرار می شود و ارتباطی به ماه خاصی ندارند.
معروف ترین ذکر که به صورت ویژه در ماه محرم و صفر مردم به خواندن آن اهتمام دارند، خواندن زیارت عاشورای معروفه است.
در روایتی از صفوان که از یاران امام محمدباقر«علیه السلام» و امام صادق«علیه السلام» است، می گوید: «من روز عاشورا در خدمت امام باقر«علیه السلام» بودم که این زیارت را قرائت فرمودند.»، همچنین در روایتی دیگر از امام صادق«علیه السلام» نقل می کند که ایشان فرمودند زیارت عاشورا از ناحیه خود خداوند است و از احادیث قدسی محسوب می شود.
به جز خواندن روزانه آن، قرائت زیارت عاشورا برای گرفتن حاجت به تازگی تحت عنوان چله زیارت عاشورا شهرت یافته است که آداب خاصی از برگزاری آن برای گرفتن حاجت توسط آیت الله حق شناس، منتشر گردیده است.
هرچند که امام زمان«عج الله تعالی فرجه الشریف» توصیه به مداومت بر خواندن زیارت عاشورا دارند، امام حسن عسکری«علیه السلام» در حدیثی علامت های مؤمن را پنج چیز شمرده است که در کنار نماز 51 رکعتی، انگشتر در دست راست داشتن، پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله» را در نماز آشکارا گفتن، خواندن زیارت اربعین است.
زیارت دیگری که در مورد امام حسین«علیه السلام» وارد است و دارای سند روایی معتبر و مضامین پرمحتوا محسوب می شود که وسیله ای برای ابراز علاقه و همبستگی با سیدالشهداء و شهدای دیگر کربلاست، زیارت وارث نام دارد. این زیارت از امام صادق«علیه السلام» روایت شده و همراه آداب خاصی است و فضیلت بسیار دارد.
در زیارت وارث، زائر، رسالت همه ی پیامبران بزرگ تاریخ را بر دوش امام حسین«علیه السلام» می یابد و چنین می فهمد که گویی عاشورا نقطه اوج نبرد همه توحید تاریخی با همه شرکت تاریخی است.
اما متن زیارت نامه ای که منسوب به امام زمان «عج الله تعالی فرجه الشریف» است و شیخ طوسی با سندهای خود آن را روایت کرده و به نام «زیارت ناحیه ی مقدسه» شناخته می شود، خطاب به سیدالشهداء و شهدای کربلا است.
ویژگی این زیارت نامه نسبت به بقیه، نام بردن از اغلب شهدای کربلا با ذکر اوصاف و خصوصیاتشان، همین طور اسامی قاتلان آن شهداء است. همچنین در این زیارت نامه به برخی حوادث پس از شهادت امام حسین«علیه السلام»، اوضاع اهل بیت«علیهم السلام» و سراسیمه شدن عترت پیامبر در آن صحرا اشاره شده است.
نکته ای که در مورد زیارت رجبیه وجود دارد، زیارت نامه ای با کیفیت خاص خطاب به حسین بن علی«علیه السلام» و شهدای کربلا در روز اول ماه رجب و نیمه ماه شعبان خوانده می شود و متن آن در کتب دعا و زیارت آمده است. در ادامه ی این زیارت نامه، متنی خطاب به شهدای کربلا با ذکر نام آنها آمده است و شامل 75 اسم است و منبع این زیارت، «اقبال» سید بن طاووس است و با زیارت ناحیه ی مقدسه که آن هم مشتمل بر اسامی شهدای کربلاست، نقاط مشترک و اسامی متفاوت دارد.
در پایان این زیارت نامه، تعبیرهایی چون ربانیون، برگزیدگان خدا، ویژگان الهی، شهدای در راه دعوت به حق، یاوران وفادار و جان نثار، سعادتمندان کامیاب و شرافتمندان آخرت درباره ی اصحاب امام حسین«علیه السلام» به کار رفته است که باعث شده این زیارت و زیارت ناحیه ی مقدسه از منابع شناسایی نام آن اصحاب شهید به شمار آیند.
زیارت امام حسین«علیه السلام»در اوقات خاص
برخی دیگر از زیارت ها که برای وجود مقدس امام حسین«علیه السلام» در مجامع دعایی ذکر شده اند که به فراخور آن زمان، نوع زیارت نیز خاص و ویژه است و باید در زمان های خاصی خوانده شود، مانند زیارت مخصوصه ی امام حسین«علیه السلام»، زیارت امام حسین«علیه السلام» در اوّل رجب، زیارت امام حسین«علیه السلام» در شب های قدر، زیارت امام حسین«علیه السلام» در عید فطر و عید قربان، زیارت امام حسین«علیه السلام» در روز عرفه و زیارت عاشورای غیرمعروفه.
همچنین زیارت حضرت امام حسین«علیه السلام» در روز دوشنبه، از جمله زیارت هایی است که هفتگی در طول سال قابل انجام است.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام حسین(ع)، زیارت عاشورا، زیارت وارث، زیارت آل یاسین، ماه محرم، ماه صفر
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا