خطر توهم مصون بودن از آسیب های رسانه ای در کمین مادران ایرانی
1399/06/25 - 10:51
تاریخ و ساعت خبر:
93468
کد خبر:
یک کارشناس رسانه مطرح کرد:

خطر توهم مصون بودن از آسیب های رسانه ای در کمین مادران ایرانی

یک کارشناس رسانه گفت: متأسفانه اغلب مردم، تصور می کنند اتفاقاتی که ناشی از عدم سواد رسانه ای کافی در فضای مجازی رخ می دهد تنها برای بقیه است و آن ها و خانواده هایشان از این آسیب ها مصون هستند، در حالی که بدون داشتن سواد رسانه ای، هیچ کس نسبت به خطرات موجود در رسانه ایمن نیست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بشری یثربی: محسن باقری، کارشناس سواد رسانه ای، در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی «طنین یاس» در مورد متولی سواد رسانه ای در کشور گفت: شکی نیست که آموزش و ارتقاء سطح سواد رسانه ای مردم، نیازمند متولی رسمی در بخش آموزش است اما این باعث نمی شود که همیشه نوک پیکان اتهام را به سمت بقیه بگیریم زیرا سواد رسانه ای نیازمند سطحی از اطلاعات است که باید به روز باشد و در این زمینه نمی توان صرفاً به برگزاری دوره های موقت تکیه کرد.
بیشتر بخوانید
داشتن سواد رسانه ای، سد راه سوء استفاده های اینترنتی
رابطه مستقیم سواد رسانه ای با بنیه فکری قوی و ثبات شخصیتی
وی افزود: متأسفانه اغلب مردم به ویژه مادران، نسبت به این موضوع حساسیتی ندارند و تصور می کنند که اتفاقاتی که ناشی از عدم سواد رسانه ای کافی و در سایه کم کاری والدین نسبت به فرزندان، در فضای مجازی رخ می دهد تنها برای بقیه است و ممکن نیست روزی خدای نکرده بر سر ما و یا خانواده ما بیفتد و این عبارت را زیاد شنیده ایم که نخستین واکنش به شنیدن اخباری از این دست، مانند سوء استفاده از افراد در فضای مجازی به ویژه دختران به واسطه عواطف لطیفی که دارند، می گویند خدا را شکر که بچه ی ما اینطور نیست.
مشکل اصلی نداشتن دغدغه ی سواد رسانه ای چیست؟
این کارشناس رسانه، مشکل اصلی این نوع نگاه را اعتماد بیش از حد افراد به خودشان دانسته و گفت: ما بیشتر روی خودمان حساب می کنیم و مکر شیطان را دست کم می گیریم، در حالیکه مکر شیطان، بسیار پیچیده تر از این صحبت هاست و گاهی به یک لحظه می تواند فضای گرم و صمیمی یک خانواده را پر از غم و اندوه کند.
وی تأکید کرد: با توجه به این موضوعات، ضروری است که همه افراد جامعه، به ویژه زنان که فرصت بیشتری را برای کنار فرزندان بودن دارند، همواره به ارتقاء سواد رسانه ای خود فکر کنند و برای رشد آن، تلاش نمایند.
باقری ارتقاء سواد رسانه ای را نیازمند رقم خوردن یک اتفاق دانسته و گفت: ابتدا ضروری است که دغدغه ارتقاء سواد رسانه ای در ذهن مردم، به ویژه زنان ایجاد شود که مسئول اصلی آن، متولیان فضای رسانه و فضای مجازی هستند اما همانطور که پیشتر گفته شد، نباید تصور شود که چون آن ها مسئول هستند، ما در قبال خودمان و بقیه مسئولیتی نداریم، در آیه 32 سوره مائده، هم آمده که خدا می فرماید: «مَنْ أَحْيَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»، یعنی هر کسی که نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده، بدین ترتیب ما حتی اگر بر روی یک نفر اثرگذار باشیم، تاثیر آن در ابعاد بسیار بزرگتر و فراتر از آن یک نفر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه زنان در دو بعد افزایش آگاهی خود و جامعه می توانند نقش آفرینی کنند، گفت: در بعد افزایش آگاهی جامعه، زنان موظفند در هر منصب، مقام و جایگاهی که قرار دارند در آگاه سازی مردم نسبت به اتفاقاتی که در فضای مجازی و در سایه غفلت والدین اتفاق می افتد، آگاهی بدهند و نیز در مورد رشد سواد رسانه ای خود نیز حساسیت داشته باشند تا نیاز به آموزش، به عنوان دغدغه برای همه مردم تبدیل شود و برای مردم به ویژه والدین اینقدر موضوع جا بیفتد که بدانند تا زمانی که این سواد را نداشته باشند ممکن است به زمین بخورند و در این صورت است که آینده فرزندان ما با وجود حضور در فضای مجازی، ایمن خواهد بود.

سواد رسانه ای نیازمند زنانی آتش به اختیار است
باقری در مورد کم کاری متولیان اصلی آموزش سواد رسانه ای در کشور گفت: در این موضوع می توان به همان بحث آتش به اختیار که رهبر معظم انقلاب فرمودند اشاره کرد، در زمان جنگ اگر قرارگاه مرکزی دچار اختلال است خود نیرو می تواند آتش به اختیار کار کند که البته الزامات خود را دارد اما شدنی است و هرکسی در هر جایی که هست و می تواند باید دغدغه آموزش سواد رسانه را برای خانواده خودش و بعد پیرامونش ایجاد کند.
وی تأکید کرد: ما نباید صبر کنیم که مسئولان فضا را به این سمت ببرند، ما خودمان تلاش می کنیم به هر شکلی که شده ان شالله ولو یک نفر یا یک خانواده بتوانند راحت تر، زیباتر با یک سطح بهتر زندگی کنند و به دنیا و آخرت خودشان برسند و البته نباید به این موضوع آرمانی نگاه کرد زیرا در این صورت تحقق آن، امری دست نیافتنی به نظر می رسد حال آنکه ما حتی اگر بتوانیم با آموزش های خودمان، کاری کنیم که کاربر رایانه، موقع کار به جای اینکه به موزیک گوش بدهد، کتاب صوتی گوش کند، این یک مرحله از موفقیت در سواد رسانه ای است.
امکانات فضای مجازی سازگار با موقعیت های مختلف زنان
مسئول سایت سواد رسانه ای، با اشاره به امکانات فضای مجازی و وب گفت: این فضا، به عنوان منبع اطلاعاتی مکان خوبی برای آموزش محسوب می شود و می تواند یک منبع قابل استفاده به ویژه برای زنان باشد، زیرا در دسترس است و فعالیت در آن نیازمند حضور فیزیکی در محلی خاص نیست و با توجه به شرایطی که زنان در موقعیت های مختلف و در مقام همسری و مادری دارند، قابل انعطاف است.
وی در پایان تصریح کرد: بانوان می توانند در قالب های مختلف از این فضا برای افزایش سطح اطلاعات خود و دیگران استفاده کنند، به طور مثال می توانند یک سایت با مخاطبان مشخص، مثلا مادران دارای فرزند زیر 7 سال یا نوجوان، ایجاد کنند و در یک فضای خوب، اطلاعات کاربران را افزایش دهند و یا با راه اندازی کانال و یا صفحه در اینستاگرام به ارائه محتوا بپردازند، اما در هر صورت ارائه محتوا که بتواند بر روی مخاطب اثرگذار باشد، نیازمند بهره گیری از فضای بصری و حسی است و در زمان فعلی بهترین قالب های ارائه محتوای سواد رسانه ای، تصویر، عکس نوشته، کلیپ، فوتوکلیپ و پادکست صوتی است.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سواد رسانه ای، کارشناس رسانه، محسن باقری، نقش زنان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا